Waarom moet je betalen op deelplatform ListMinut om een klusjesman te vinden? "Nodig om kwaliteit hoog te houden"

vrijdag 12 februari 2021 - 09:57
pexels.com
Een goede stiel- of klusjesman vinden is niet altijd gemakkelijk, dat weet ook Paul Vermeiren. Hij gaat online op zoek naar een tuinman en komt terecht op ListMinut.be. Na zijn zoekopdracht blijken er wel acht kandidaten te zijn die deze klus willen klaren, dat vindt Paul verdacht veel. Bovendien moet hij eerst een abonnement nemen bij Listminut om de contactgegevens te bekomen. "We willen de grootste, maar ook de meest betrouwbare gemeenschap van dienstverleners in België opbouwen," zo legt ListMinut de abonnementskost uit in "De Inspecteur".

Paul Vermeiren zoekt hopeloos naar een klusjesman voor werken in de tuin. “Toevallig kwam ik hierbij terecht op de site van ListMinut. Dat was een soort contactformulier waar ik kon aanduiden waar en welke werken er moesten uitgevoerd worden", vertelt Paul, "en plots kreeg ik na enkele weken vruchteloos zoeken acht kandidaten om die tuinwerken uit te voeren op een paar uur tijd.”

Bij iedere kandidaat stond een uurtarief vermeld, maar verder waren er geen gegevens beschikbaar: “Ik kon hen wel contacteren, maar in de chat konden we geen persoonlijke gegevens delen". Als Paul echt in contact wil komen met die kandidaten, moet hij eerst een abonnement nemen op de site van wel 15 euro per maand. “Dat komt neer op 100 euro per jaar om enkele klusjesmannen te contacteren én daarbovenop nog eens de kosten van de klusjesmannen zelf voor het geleverde werk. Dat vind ik best veel om te betalen als klant”, besluit Paul.

Ik kon wel met de kandidaten chatten, maar wij konden geen gegevens uitwisselen.

Luisteraar Paul Vermeiren

Paul roept de hulp in van De Inspecteur om het platform eens van dichterbij te bekijken. Want waarom moet je betalen voor die informatie en het lijkt ook verdacht dat zij zoveel werklui hebben, terwijl Paul die nergens anders kon vinden.

Abonnement voor klusjes

Op het platform ListMinut kan je beroep doen op verschillende dienstverleners voor het uitvoeren van kleine diensten. Christophe Kalbfleisch van ListMinut: “Dat kan gaan van poetsvrouw, tot klusjesman of iemand om op uw dieren te passen. Op onze site krijg je tegen betaling toegang tot een honderdtal verschillende categorieën van dienstverleners, soms zelfs in samenwerking met onze partner Hubo”.

“De afgelopen twee jaar gebruiken wij het systeem van een abonnement en dat verloopt vrij vlot”, zegt Kalbfleisch. “Met de maandelijkse betaling van 15 euro van onze gebruikers betalen wij als organisatie alle extra kosten, zoals transactiekosten, verzekeringen, opvolging van de dienstverleners enzoverder.”

Maar wat als je maar één keer een dienstverlener nodig hebt? Wel, dan kan je het platform éénmalig gebruiken door erna het abonnement van 15 euro per maand onmiddellijk stop te zetten. “Die kost verschilt niet veel met andere platformen waar ze hoge commissies vragen”, zegt Kalbfleisch. “De meeste van onze klanten gebruiken het platform doorlopend. Ofwel om verschillende klusjes door verschillende dienstverleners te laten uitvoeren ofwel om op regelmatige basis met dezelfde dienstverleners samen te werken.”

"Het vertrouwen van de klant is belangrijk"

Volgens Kalbfleisch is het niet zo vreemd dat Paul plots 8 kandidaten vond voor zijn tuinwerken. “Momenteel zijn er 30.000 dienstverleners actief op ons platform en 80% van hen zijn particulieren. Zij schrijven zich bij ons in omdat zij ook gewoon een centje willen bijverdienen.”

We voeren als organisatie op onze dienstverleners zelf ook controle uit om het vertrouwen aan de klant te garanderen.

Christophe Kalbfleisch, woordvoerder ListMinut

Toch kan ook niet eender wie zich als dienstverlener aanmelden op het platform. “Het is voor ons belangrijk om het vertrouwen van de klant te winnen. Daarom voeren we als organisatie op onze dienstverleners zelf ook controle uit via hun identiteitskaart en bankrekeningnummer” vertelt Kalbfleisch. “ListMinut wil de grootste betrouwbare gemeenschap van dienstverleners in België uitbouwen en daarbij is vertrouwen onze eerste stap.”

“Daarom besteden we veel aandacht aan de evaluaties van klanten en doen onze dienstverleners hun uiterste best. Wanneer zij slecht werk leveren bij een klant, zullen zij niet meer aangenomen worden voor andere diensten”, zegt Kalbfleisch. "Dus ook voor de dienstverleners zelf is vertrouwen belangrijk."

Hoe kan jij jouw abonnement stopzetten? 

“Als mensen dus éénmalig van onze diensten willen gebruik maken, dan nemen ze voor slechts 15 euro het maandelijkse abonnement, waarna ze het onmiddellijk terug kunnen opzeggen”, besluit Christophe Kalbfleisch, woordvoerder van ListMinut.

Maar hoe zet je dat abonnement stop? Dit doe je gemakkelijk op de site van ListMinut via jouw eigen account. Daar zoek je naar ‘Mijn tariefplan’ en kan je een grijze knop vinden ‘Het plan stopzetten’. Meer weten over hoe jouw abonnement stop te zetten? Klik op deze link.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!