Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Waarom rijden er geen trolleybussen rond in onze steden?

wo 14 nov. - 7:41

Tot in de jaren '60 reden er trolleybussen rond in Antwerpen. In Gent bleven ze zelfs tot 2009 in dienst. Op dit moment rijdt er geen enkele trolleybus meer rond in ons land. En het ziet er niet naar uit dat er ooit verandering in komt. Trolleybussen zijn nochtans een milieuvriendelijk vervoersmiddel.

Trolleybus heeft z'n nut bewezen 

Een trolleybus is een bus die aangedreven wordt met een elektromotor en die van spanning voorzien wordt met behulp van een bovenleiding. Vergelijk het met een tram maar dan zonder sporen. 

De bussen reden lange tijd rond in verschillende steden in ons land. In Antwerpen heeft het systeem tot in het midden van de jaren '60 bestaan. Toen werd er beslist om de infrastructuur weg te halen aangezien de auto zo'n hoge vlucht nam en de dieselbus, die geen bovenleiding nodig heeft, als flexibeler werd gezien. Toch reden er in Gent nog nieuwe trolleybussen vanaf 1989, maar in 2009 - 20 jaar later - besliste De Lijn om ze uit het verkeer te halen.

De reden? De infrastructuur was verouderd waardoor De Lijn een beslissing moest nemen. De infrastructuur helemaal vernieuwen of inzetten op alternatieven. De keuze viel op de laatste optie. "Want", zo zegt De Lijn, "nieuwe infrastructuur is duur en de bussen hangen via die bovenleiding vast aan één traject. Ze zijn dus niet flexibel." In 2009 namen de eerste hybride bussen dan ook de fakkel over in Gent.

Elektrische bussen zijn de toekomst 

De Lijn is van oordeel dat de trolleybussen geen rol meer zullen spelen in de mobiliteit van de toekomst. De openbaarvervoersmaatschappij zet volop in op elektrische voertuigen. Tegen 2025 wil De Lijn in alle steden volledig elektrisch kunnen rijden. 

De investering voor een elektrisch bussenpark is nochtans ook niet min. De technologie is veelbelovend maar nog steeds in volle ontwikkeling. De bussen zijn dus duur in aankoop en bovendien is de capaciteit van de batterij beperkt.

Trolleybussen zijn lang niet overal passé. Verschillende steden zetten er net heel hard op in. Er rijden tegenwoordig trolleybussen rond in Arnhem en in Zürich en ook in Lyon, Athene en Budapest bestaat het systeem nog altijd.

Recente trolleybussen hebben de bovenleiding ook niet altijd nodig om te kunnen rijden. In sommige steden rijden de bussen buiten het stadscentrum op een traject met stroomvoorziening (via een bovenleiding) en rijden ze in het centrum volledig autonoom elektrisch.   

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet