Waarom werkt de (bank) app niet op mijn smartphone?

maandag 3 juni 2019 - 08:41
Je smartphone is 2, 3, 4 jaar oud of nog ouder? Dan zou het kunnen dat sommige apps niet meer werken op jouw smartphone. Maar hoe komt dat?

Koop een recente smartphone

Wanneer je een smartphone koopt, dan koop je niet enkel het toestel maar ook de verbintenis van de fabrikant om je toestel nog een tijdje te updaten. Koop je een toestel dat al een hele tijd op de markt is (en daarom vaak ook goedkoper wordt aangeboden), dan loop je sneller het gevaar dat jouw toestel bij één van de volgende updates van het besturingssysteem (android, IOS, ...) niet meer mee kan geüpdated worden. Hoe lang de fabrikant belooft om jouw toestel nog up to date te houden, kan je terugvinden op de website van de fabrikant. (Al zou dat in feite ook wel duidelijk op de verpakking mogen staan.)

Waarom updaten? 

Het is geen geheim dat er hackers 24/24u bezig zijn met zoeken naar alle zwakke plekken in onze computers, smartphones, tablets... Daarom moeten de fabrikanten regelmatig een update doen van hun besturingssysteem. Om de zwakke plekken te verstevigen. En dan begint de zoektocht opnieuw. 

Hoe komt het dat mijn apps niet meer werken?

Bepaalde apps, zoals die van je bank, werken enkel op de meest recente versie van het besturingssysteem van jouw toestel. Dat komt omdat de bank zich ertoe verbindt dat je je bankzaken met die app op een veilige manier kan doen. Maar op een verouderd besturingssysteem kan de bank die veiligheid niet meer garanderen omdat het verouderde systeem dus kwetsbaar is voor aanvallen van buitenaf. En de app zelf kan nog zo veilig zijn, als je toestel in zijn geheel kan overgenomen worden door een hacker, dan geraken ze er tòch in. 
Altijd updaten is dus de boodschap! 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!