Wat is een 'redelijke betalingstermijn' voor facturen?

vrijdag 26 juli 2019 - 10:11
Het is je misschien ook al opgevallen. De ene factuur die in je bus valt geeft je 15 dagen de tijd om te betalen, de andere twee maanden en nog een ander amper één week. Waarom al die verschillen? Ligt zoiets dan niet vast bij wet?

Daar is in de wetgeving geen vaste termijn over vastgelegd. De wet spreekt enkel over een 'redelijke termijn' waarop de consument recht moet hebben om de betaling te doen.

Professor Consumentenrecht Reinhard Steennot leest die 'redelijke termijn' als 1 à 2 weken. "Al is dat op gevoel, net door het ontbreken van zo'n vastgelegde termijn. Een factuur kan blijven hangen bij het bedrijf, of vertraging oplopen bij De Post. 1 à 2 weken lijkt me dan redelijk."

Algemene voorwaarden

Die 'redelijke termijn' geldt enkel als er geen afspraken staan in de algemene voorwaarden. Als je een contract tekent met een bedrijf zal in de voorwaarden hoogstwaarschijnlijk een vermelding staan over de betalingstermijn. Vandaar dus de grote verschillen die je wel eens merkt.

Afwezig

Vind je bij thuiskomst na een vakantie of afwezigheid een factuur waarvan de termijn verstreken is? Geen paniek, betaal 'm gewoon meteen. Vaak stuurt een bedrijf na een eerste factuur nog een herinnering en zal je niet meteen een schadevergoeding moeten betalen.

Voor facturen die je verwacht, kan je de schuldeiser op voorhand verwittigen en vragen om de factuur voor of na je vakantie op te sturen. Voor terugkerende facturen kan je ook een domiciliëring instellen. Heel wat ondernemingen sturen tegenwoordig hun facturen ook elektronisch op. In combinatie met een bank-app op je smartphone kan je zo misschien snel die vergeten factuur betalen terwijl je aan het zwembad ligt.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!