de inspecteur
Wat met oplichters aan de lijn?
vr 30 nov. - 6:58
Tips om oplichters te herkennen
Bij het begin van het gesprek moet de telefoonverkoper zich kenbaar maken. De verkoper moet zeggen wie hij of zij is, in naam van welk bedrijf er gebeld wordt en wat het aanbod exact is.
Raadpleeg de lijst van verdachte telemarketingbedrijven op www.oplichtersaandelijn.be.
- De telefoonverkoper moet het aanbod duidelijk omschrijven: wat is het, hoeveel kost het, hoeveel pakketten krijg je, zijn er verzendingskosten aan verbonden, ...
- De verkoper moet het aanbod schriftelijk of per e-mail bevestigen. Het kan zijn dat die bevestiging in je spam inbox terecht komt.
- Een verkoper moet je ook informeren dat je over een herroepingsrecht beschikt van 14 dagen. Die periode gaat in vanaf de dag van de levering van het aangekochte product.
Je kan de geldigheid van de overeenkomst eventueel per aangetekende brief of e-mail betwisten. Wil je geen commerciële telefoonoproepen meer ontvangen, schrijf je dan in op de “Bel-me-nietmeer-lijst”.
Betwist de factuur
Als je niks hebt gevraagd of niks hebt besteld, moet je zeker niks betalen.
Als je een pakket kreeg opgestuurd, moet je dat ook niet terugsturen. Kreeg je een telefoontje en ging je wel in op een proefpakket maar niet op een abonnement, betaal het abonnement dan niet.
Je moet de zendingen en de bijgevoegde rekeningen wel betwisten. Laat het bedrijf schriftelijk weten dat je niet akkoord bent gegaan met de verkoop en dat je de factuur betwist. Op de website van het ECC, het Europees Centrum voor de Consument, vind je ook voorbeeldbrieven die je kan gebruiken om een gedwongen telefoonverkoop te betwisten.
Wat moet ik doen als ik in de val gelopen ben?
Dien een klacht in bij de lokale politie en meld de fraude op: meldpunt.belgie.be (optie “Telefonische verkoop” of “Incassobureaus”). Bevindt de televerkoper zich in een ander land van de Europese Unie, contacteer dan het Europees Centrum voor de Consument.