de inspecteur
"We kunnen veilig winkelen, waarom niet veilig reizen?" Reissector reageert op jouw reisklachten
vr 4 sep. - 6:16
Van hardleers tot een dikke pluim
Inge De Win had voor deze zomer een vlucht geboekt met Ryanair naar Barcelona. Omdat Barcelona door onze overheid rood werd ingekleurd en het haar werd afgeraden om te gaan besliste ze thuis te blijven. Maar de vlucht van Ryanair ging gewoon door en omboeken zou haar heel veel geld kosten. "Ik ben mijn tickets en mijn geld dus kwijt, zo'n 500 euro", getuigt ze in De Inspecteur.
Frans Kouws uit Ravels zou deze zomer samen met zijn mountainbikeclub een weekend gaan mountainbiken in Nederlands Limburg. Maar Ravels dat is de provincie Antwerpen, oranje zone dus. Dat zou betekenen dat ze in quarantaine zouden moeten gaan in Nederland en er van het mountainbiken niks zou in huis komen. De eigenaar van het vakantiehuis weigerde het verblijf om te boeken naar een later moment. Resultaat, Frans en zijn vrienden verloren bijna 2.000 euro.
Ook reissector ziet af
Maar ook de reissector zelf zag de voorbije maanden zwarte sneeuw. Nathalie Nowak van reisbureau Azuriet in Oostende laat weten dat niemand zo veel geld zal verloren zijn dan de sector zelf. "Sinds 14 maart zijn we onafgebroken in de weer om de klanten te helpen gratis en voor niks".
10% reizen kan doorgaan
Koen Van den Bosch van de Vereniging van Vlaamse reisbureaus begrijpt de zorgen van de reizigers. Al zegt hij er meteen bij dat de reissector dezelfde zorgen deelt en wordt geconfronteerd met dezelfde problemen.
"We zijn altijd een gezonde sector geweest maar door corona staan we zwaar onder druk. Amper 10% van de reizen kan doorgaan en als deze regels blijven gelden zal de sector 90% van z'n omzet verliezen dit jaar. Op dit moment verloor de sector al zo'n 4,4 miljard van z'n omzet, tegen het einde van het jaar zou dat kunnen oplopen tot 6,4 miljard."
"Reizen moet ook kunnen in het nieuwe normaal"
Van den Bosch merkt wel dat mensen die boeken met een reisprofessional minder problemen ondervinden en geld verloren dan mensen die hun reis eigenhandig hebben geboekt. "Een reisbureau heeft soms een stapje voor en de nodige knowhow om reizen te herboeken. Daarnaast kunnen reizigers die kozen voor een pakketreis rekenen op het vouchersysteem waarmee de overheid in het voorjaar heeft uitgepakt. We hopen dat mensen die vouchers ook effectief gebruiken om een reis te boeken en ze niet laten liggen om nadien hun geld terug te eisen".
"Ik begrijp dat mensen een afwachtende houding aannemen maar toch zie ik ook lichtpunten opduiken. De laatste dagen zijn er heel wat stemmen te horen die pleiten voor een 'nieuw normaal', die oproepen om te leren leven met dit virus en de draad weer op te pikken. Als we veilig kunnen gaan winkelen, waarom zouden we dan niet veilig kunnen reizen? Ik zou mensen durven aanraden om te boeken voor deze winter en komende zomer", aldus Van den Bosch