Weinig begrip bij Nederlandse hotelsector voor Belgen die niet over de grens mogen: "Jammer, maar wij mogen open"

vrijdag 15 mei 2020 - 09:39
Fietsende toeristen bij Nederlandse windmolens aan het water
Een heerlijk weekendje weg bij onze Noorderburen. Dat was het vooruitzicht voor heel wat Belgen, zeker tijdens het hemelvaart- of pinksterweekend binnenkort. Helaas vallen die plannen in het water, want Belgen mogen al zeker tot 8 juni de grens niet over. Daar is niet altijd begrip voor. Zo blijkt uit verschillende verhalen die Sven Pichal, De Inspecteur van Radio 2, daarover krijgt.

Marleen heeft voor volgende week drie studio's geboekt bij een Nederlands hotel in Zeeland voor een gezellig familieweekend. Het hotel laat weten dat ze die reservatie niet kan annuleren of verzetten. "We zijn gewoon open en verheugen ons erop u te ontvangen", staat in hun antwoord te lezen. Het argument dat de Belgische grenzen gesloten zijn, legt het hotel naast zich neer.

Het is maar één van de verhalen die bij De Inspecteur gemeld worden. Andere Belgen melden dat ze wel kunnen omboeken, maar dat ze daar een vergoeding voor moeten betalen. En wie toch een tegoedbon of een omboeking krijgt, heeft soms weinig keuze. Meestal verwijzen ze naar de annulatieverzekering, maar die komt bijna nooit tussen in het geval van een pandemie. Ook als mensen tot de kwetsbare doelgroep behoren en hun reis voor deze zomer willen annuleren, is er weinig begrip.

Op korte termijn is dit misschien financieel interessant voor het hotel om de inkomensverliezen te compenseren, maar op lange termijn creëert dit toch imagoschade voor de hotel- en verblijfssector in Nederland.

Nederlandse Consumentenbond

Niet klantvriendelijk

De Nederlandse Consumentenbond betreurt die stugge houding. Het is hen wel onduidelijk of die weigering tot omboeking of terugbetaling juridisch fout is, maar klantvriendelijk is het allerminst. "Op korte termijn is dit misschien financieel interessant voor het hotel om de inkomensverliezen van de afgelopen maanden te compenseren, maar op lange termijn creëert dit toch imagoschade voor de hotel- en verblijfssector in Nederland", zegt de consumentenorganisatie.

De Nederlandse federatie voor recreatiedomeinen is alvast een voorstander van een voucher voor Belgische toeristen. Die tegoedbon moet dan tenminste geldig zijn tot een jaar na de normale reisdatum.

Sommige parken bieden wél oplossing

Niet de hele sector reageert gelukkig op dezelfde manier. Bungalowpark De Leistert in Nederlands Limburg had aanvankelijk laten weten aan Belgische klanten dat zij open zijn vanaf 20 mei en dat iedereen dan weer welkom is. Nu heeft het park beslist dat Belgen toch gratis hun verblijf kunnen omboeken voor reservaties tot 8 juni. Het bungalowpark doet ook een extra geste, door de omboeking mogelijk te maken tot eind volgend jaar. Dat is dus voor een langere periode dan de sectorfederatie vraagt. "Als de grenzen nog niet opengaan, dan worden die maatregelen ook verlengd," zo meldt het park.

Voor andere vakantieparken, vakantieverblijven en hotels kunnen er dus andere regels gelden. Het advies blijft om als consument in overleg te gaan en te bekijken wat mogelijk is. Eventuele dossierkosten komen niet echt klantvriendelijk over, maar ook voor de sector is dit een moeilijke periode. Overweeg dus of je de voorgestelde vergoeding redelijk vindt om op die manier later toch je weekendje te kunnen inhalen.  

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!