Werd jouw reis of concert geannuleerd door corona? Dit is waar je recht op hebt!

vrijdag 20 maart 2020 - 16:29
Heel wat mensen zien door de coronacrisis een geplande reis, concert of ander optreden verdwijnen als sneeuw voor de zon. Niet enkel slecht nieuws voor de reiziger of concertganger, maar ook voor de sector zelf die het dezer dagen hard te verduren krijgt. Daarom zat Minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle samen met zowel de reis- als de evenementensector om tot oplossingen te komen, zodat de consument niet in de kou blijft staan.

    Reizen

    Er werd beslist dat wanneer een pakketreis geannuleerd wordt, organisatoren hun klanten een voucher moeten geven voor het volledige bedrag, in plaats van een terugbetaling. De voucher moet minstens een jaar geldig zijn. Organisatoren van evenementen kunnen evenementen naar een latere datum verplaatsen en moeten een klant pas terugbetalen als hij kan aantonen dat hij op de nieuwe datum echt niet kan. Een volledige terugbetaling van alle reizen en evenementen zou op dit moment  te zwaar zijn voor de getroffen sectoren.

    In normale omstandigheden voorziet de wet rond pakketreizen dat de consument de overeenkomst met de reisorganisator altijd kan opzeggen. Wanneer de consument daarbij onvermijdbare en buitengewone omstandigheden kan inroepen, is hij geen schadevergoeding verschuldigd. De reiziger heeft dan recht op integrale terugbetaling van alle betaalde bedragen. De reisorganisator kan eveneens een pakketreisovereenkomst opzeggen. Bij onvermijdbare en buitengewone omstandigheden, moet hij de reis integraal terugbetalen, maar hij is in die omstandigheden geen schadevergoeding verschuldigd.

    Door de massale annuleringen tijdens deze crisis lopen de kosten bij de reissector enorm op. Daarom besliste Nathalie Muylle dat voor gedupeerden van de coronocrisis andere regels gelden. Nathalie Muylle: "We zijn gekomen tot een tijdelijke afwijking van de verplichting om de reiziger terug te betalen voor geannuleerde pakketreizen, zowel als de annulering uitgaat van de reiziger zelf als van de reisorganisator. Voorwaarde is wel dat de reisorganisator een voucher (reischeque) aflevert voor dezelfde waarde die voor minstens één jaar geldig is. Hiermee kan de reiziger een andere pakketreis of reisdiensten kan aankopen."

    Wat met een reis na 5 april?

    De Inspecteur krijgt ontzettend veel vragen van luisteraars die een reis hebben geboekt na 5 april, dus nadat de strenge coronamaatregelen van de regering aflopen. De paasvakantie start dan en heel wat mensen hebben in die periode reisplannen. Wat voorschotten of restbedragen die de komende weken moeten betaald worden? Want gaat een reis midden april wel kunnen doorgaan?

    Ook voor de Associatie van de Belgische touroperators is dit een moeilijk vraag. Niemand weet hoe de situatie zal evolueren dus het is ook voor hen heel moeilijk te zeggen wat je best onderneemt. Wat zij op dit moment kunnen vertellen is dat na 5 april terug de normale contractuele afspraken gelden. Heb je hierover toch vragen kan je best je reisbureau contacteren en bij hen informeren wat je best doet. Geval per geval kan dan naar een oplossing gezocht worden die voor beide partijen acceptabel is.

    Evenementen

    Deze situatie zou op dit moment leiden tot zwaar inkomensverlies en zou heel wat organisaties in ernstige financiële moeilijkheden kunnen brengen. Daarom werd deze regeling uitgewerkt voor evenementen door getroffen worden door de coronacrisis:

    • De organisator hoeft geen terugbetaling te doen van de tickets wanneer hetzelfde evenement op een latere datum binnen een redelijke termijn (ongeveer een jaar) wordt georganiseerd
    • Kan de consument aantonen dat het niet mogelijk is om op die nieuwe datum het evenement bij te wonen (bv. ziekte, beroepsredenen) kan een terugbetaling van de tickets wel
    • Kan het evenement niet op een later moment worden georganiseerd, moet de organisator voldoende tijd krijgen om de terugbetalingen te doen zodat terugbetalingen in de tijd kunnen worden gespreid

    Aanbevelen via mailSturen via mail

    het gezegd heeft!