Wereldwijd klachten over Nintendo-Switch. Super Mario doet niet meer wat jij hem vraagt.

donderdag 20 februari 2020 - 08:31
De kwaliteit van de Nintendo-Switch, de populaire spelconsole die het bedrijf in 2017 op de markt bracht, blijkt ondermaats. Dat is toch af te leiden uit de vele klachten van gebruikers die wereldwijd opduiken. Telkens gaan die over defecte controllers, bij de Nintendo-Switch heten die Joy-Cons, waardoor het toestel onbruikbaar wordt. De problemen duiken vaak ook heel snel op waardoor Test-Aankoop besluit dat dit over een fabricagefout gaat. Nintendo zelf relativeert de klachten en maakt zich sterk iedere klacht serieus te nemen en een oplossing te bieden.

Test-Aankoop kreeg op zijn website 'Te rap kapot' tientallen meldingen over dit probleem. Al zijn die meldingen volgens Simon November van Test -Aankoop amper het topje van de ijsberg. "Dit is een probleem dat wereldwijd opduikt. Op het internet is dit fenomeen onder gamers zelfs gekend als de ‘Joy-Con Drift’. Figuren op het scherm beginnen een eigen leven te leiden en bewegen zonder dat de joysticks zelf gemanipuleerd worden door de gebruiker. De Franse verbruikersorganisatie ‘Que Choisir’ ontving zelfs al 7000 klachten van gamers bij wie de Nintendo-Switch onbruikbaar was geworden door het probleem. Wij roepen nu ook de Belgische consument op zijn problemen te melden".

Nintendo doet niet wat het moet doen

Test-Aankoop verwijt Nintendo dat ze een herstelling of vervanging onder garantie te vaak weigert. Uit de klachten die de consumentenorganisatie ontvangt blijkt dat het bedrijf alleen maar tussenkomt voor problemen die zich in het eerste jaar na aankoop voordoen. Nadien moet de gamer zo’n 54 euro ophoesten voor één nieuwe Joy-Con en zo’n 80 tot 85 euro voor twee exemplaren.

Test Aankoop noemt dit onaanvaardbaar en stelde de Japanse fabrikant dan ook in gebreke. Zij vinden dat alle getroffen consumenten de eerste twee jaar een gratis herstel of vervanging aangeboden moeten krijgen. Test Aankoop vraagt Nintendo ook om openlijker te communiceren over deze fabricagefout.

Om de druk bij Nintendo op te drijven hoopt Test-Aankoop dat zo veel mogelijk gedupeerde gamers hun problemen laten weten op de website 'Te rap kapot'. Op die manier kan de consumentenorganisatie met een sterk dossier richting Nintendo trekken.

Dat doen we wel

Nintendo vindt vooral dat test-Aankoop overdrijft en spreekt zelf over een relatief klein aantal problemen. Het bedrijf vindt ook dat het wel zeer open communiceert want op hun website vind je alle garantieregels op hun producten en kan je hen makkelijk bereiken en een probleem aankaarten. Aan die garantieregels houden we ons ook beweert Nintendo, zowel aan de fabrieksgarantie van één jaar die we moeten geven aan de verkoper als aan de wettelijke garantie die de verkoper aan de consument moet geven.

Als er toch problemen en discussies zijn over de garantie roept het bedrijf op om hen te contacteren via hun website. Elke klacht zal serieus genomen worden beloven ze met het oog op een oplossing.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!