Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Wie is de Vlaamse Ombudsman?

di 18 okt. - 9:03

De Vlaamse Ombudsman, Bart Weekers, onderzoekt klachten over de handelingen en de werking van de Vlaamse overheidsdiensten. Is je klacht gegrond? Dan probeert de standpunten van de klager en de bestuursinstelling te verzoenen door bemiddeling.
Bart Weekers
© radio1

Forse stijging

De Vlaamse Ombudsman stevent in 2022 af op een recordaantal klachten over de werking van de Vlaamse Overheid. Hij zal tegen eind dit jaar ruim 10 000 zaken behandeld hebben. Dat zijn er flink meer dan de 8.952 die de Vlaamse Ombudsdienst in 2021 behandelde.

Wat opvalt, is de verdubbeling tot 2.000 zaken rond de energiefactuur. In 2021 had de ombudsdienst “slechts” 1.070 energiezaken. Daarnaast blijft de Vlaamse Ombudsdienst klachten ontvangen over problemen die steeds terugkeren:

  • de lang aanslepende zorgevaluatie door Kind&Gezin waardoor gezinnen met kinderen met een specifieke zorgbehoefte lang moeten wachten op steun;
  • het uitblijven van geluidsnormen voor het verkeer;
  • betere rechtsbescherming bij het in beslag nemen van dieren.

Zelf klacht indienen?


Iedereen kan bij de Vlaamse Ombudsdienst een klacht indienen. Je kan gratis bij hem aankloppen voor problemen met onder andere:

  • uw verbouw-of energiepremie
  • de studiebeurs van je kinderen
  • een klacht over De Lijn
  • de gewestweg voor je woning
  • .....

Heb je een klacht die de Vlaamse Ombudsman niet kan behandelen, omdat je bijvoorbeeld bij de Federale Ombudsman moet zijn, dan is de Vlaamse Ombudsman verplicht om jou door te verwijzen naar de juiste dienst. 

De Vlaamse Ombudsman raadt burgers aan om eerst contact op te nemen met de instantie in kwestie. "In veel gevallen nemen mensen eerst contact met ons op en dan sturen wij ze door naar de juiste instantie. In de meeste gevallen horen we niets meer van de klachten en worden die wel degelijk opgevolgd", zegt Bart Weekers.

Wanneer de Ombudsdienst heel wat klachten krijgt over één instantie, dan bekijken ze samen met hen hoe ze dit kunnen oplossen. "Dat hebben we bijvoorbeeld gedaan bij De Lijn. We merkten dat burgers sneller bij ons terecht kwamen met hun klacht dan bij De Lijn zelf. Samen met Google hebben we ervoor gezorgd dat mensen eerst bij De Lijn zelf terecht komen".

Achter de schermen werken we heel hard samen, onvrede pak je aan vanuit de bron.

— Bart Weekers, Vlaamse Ombudsman

Je kan contact zoeken met de Vlaamse Ombudsman door:

  • te bellen naar het gratis nummer 1700
  • te mailen naar klachten@vlaamseombudsdienst.be
  • een brief te schrijven naar De Vlaamse Ombudsdienst (Leuvenseweg 86 - 1000 Brussel)

Je kan ook een afspraak maken om langs te gaan bij de Vlaamse Ombudsdienst via het gratis telefoonnummer 1700.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet