Winkelkar van De Inspecteur 11 procent duurder in een half jaar tijd: "In welke supermarkt je ook winkelt, de prijzen zijn intussen gestegen"

dinsdag 21 juni 2022 - 07:30
Sven Pichal met de 75 producten in zijn winkelkar
Foto: VRT
Begin dit jaar pasten heel wat grote supermarkten hun prijzen aan en werd winkelen duurder. Toch kon je in bepaalde supermarkten tot maart nog winkelen aan 'prijzen van vorig jaar'. Maar die tijd is voorbij, merkt De Inspecteur van Radio 2 aan zijn steekproef. “Elke supermarkt heeft intussen de prijsonderhandelingen achter de rug. Overal liggen de prijzen hoger dan vorig jaar.”

Winkelkar

Begin december 2021 vult De Inspecteur een winkelkar bij drie supermarkten: een discounter (een supermarkt die met goedkope producten een zo laag mogelijk prijs wil aanbieden), een prijsvechter (die A-merken verkoopt aan de laagste prijs) en een 'premium' supermarkt (die minder op prijs focust maar meer op kwaliteit en winkelervaring). Hij koopt 75 gangbare producten en betaalt 177,45 euro.

In maart doet hij hetzelfde, en dan valt de prijsstijging nog mee: 180,56 euro in totaal. Opvallend: bij de discountmarkt waar De Inspecteur z’n kar vult, zijn de prijzen ten opzichte van december nauwelijks gestegen. Bij de twee andere supermarkten betaalt hij 2 à 3 procent meer.

Maar wanneer De Inspecteur vandaag dezelfde 75 producten koopt in dezelfde drie supermarkten, betaalt hij fors extra: het eindtotaal bedraagt 196,43 euro. Zowat 16 euro meer dan in maart dus, en 18,98 euro meer dan in december.

Vooral de discountsupermarkt tekent voor een stevige stijging: de producten in mijn winkelkar werden daar sinds december maar liefst 19 procent duurder.

Sven Pichal, De Inspecteur van Radio 2

De totale winkelkar van De Inspecteur kost op een half jaar tijd dus 11% extra. De stijging is te zoeken bij de premium supermarkt, die 12 procent duurder werd ten opzichte van december, maar vooral bij de discounter.

Daar betaalt De Inspecteur voor de producten in zijn kar 19 procent meer dan in december. De prijsvechter is voor de selectie producten uit de steekproef maar 3 procent duurder dan vorig jaar.

‘Evergreens’

“De 11 procent uit jullie steekproef zit ver boven de 7 procent die de Eurostat-inflatiecijfers aangeven voor de maand mei in ons land”, zegt Els Breugelmans, professor marketing en retail-expert aan de KULeuven.

Een verklaring zou kunnen zijn dat De Inspecteur heel wat ‘evergreens’ in zijn kar legde. “Dat zijn heel bekende producten van grote merken waar geen enkele supermarkt zonder kan. Denk bijvoorbeeld aan Coca-Cola of Jupiler. Supermarkten moeten ze aanbieden omdat klanten ze willen. Daardoor zullen ze sneller geneigd zijn om prijsstijgingen van de producent te aanvaarden.”

Verklaring

Het is opvallend dat uitgerekend de prijzen van de discountsupermarkt het hardst gestegen zijn.

Volgens Breugelmans heeft dat wellicht met de timing van de prijsonderhandelingen te maken. “Elke grote supermarktketen onderhandelt jaarlijks met de producenten de productprijzen voor het komende jaar. De meeste ketens volgen daarbij het kalenderjaar.”

Maar er zijn uitzonderingen, zegt Breugelmans. “Bij bepaalde discountsupermarkten gebeuren die onderhandelingen pas rond maart. Zij hebben dus de eerste maanden van 2022 hun producten nog kunnen verkopen aan de prijzen die vorig jaar afgesproken waren. Maar intussen zijn ook zij moeten bijdraaien.”

Intussen zijn de prijzen bij alle supermarktketens gestegen. Ze proberen nu het verschil te maken met promoties, en op die manier klanten te lokken.

Els Breugelmans, professor marketing KULeuven

Volgens Breugelmans krijg je op zo’n moment vaak een shock-effect. “De prijzen waren lange tijd kunstmatig laag. Wanneer ze dan na een lange tijd bijgesteld worden, is het verschil plots groot.”

Alle retailers werden intussen getroffen door stijgingen. “We zijn nu op het punt aangekomen dat de prijzen bij alle supermarkten gestegen zijn.”

De duurste categorieën

Zuivel werd het voorbije halfjaar veel duurder in alle supermarkten. “Kaas, melk, boter, kinderyoghurt... De prijzen stegen fors”, weet Breugelmans. “De oorzaak is te zoeken in de onzekerheid van de Oekraïens-Russische oorlog en in een lager aanbod. Die combinatie zorgt voor hogere prijzen op de internationale zuivelmarkten.”

Ook de prijs van vetten en olie steeg sterk. En volgens Erik Joly, hoofdeconoom bij ABN-Amro, ligt dat aan meer dan alleen het conflict in Oekraïne. “Er waren ook tegenvallende oogsten. Maar ook de stijgende vraag naar biodiesel speelt een rol. Steeds meer landen formuleren hun doelstellingen op het vlak van biologische brandstoffen. De vetten die daarvoor dienen, zijn dezelfde die ook in voedingsindustrie gebruikt worden.”

De stijgende vraag naar biodiesel zorgt ervoor dat plantaardige vetten duurder worden. Het is één van de oorzaken waarom een pak friet vandaag duurder wordt.

Erik Joly, hoofdeconoom bij ABN-Amro

Onnodig te vermelden dat ook tarweproducten fors duurder geworden zijn. “Daar heeft de oorlog in Oekraïne een negatief effect op het aanbod. Maar ook de exportstop door de slechte oogst in India zorgt voor hogere prijzen. Intussen groeit het besef de oorlog niet onmiddellijk zal stoppen, dus groeit de kans dat er opnieuw onderhandelingen komen over een nieuwe, nog hogere prijs”, zegt Breugelmans.

Zelfs de goede oude aardappel werd duurder. Bij een bepaalde supermarkt kost de variëteit Nicola vandaag 3,99 euro per kg, een veelvoud van de 1,40 euro per kg in december. “Dat valt enerzijds te verklaren door een slechte oogst”, zegt professor Breugelmans. “Anderzijds werd de aardappelsector zwaar getroffen door de coronacrisis. De consumptie viel sterk terug en de markt werd zo hard ontregeld dat het wellicht nog een tijd zal duren voor hij terug stabiliseert.”

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!