Word een sterkere consument!

maandag 21 december 2015 - 08:19
De Inspecteur geeft je graag 40 tips om van jou een sterkere consument te maken in 2016!

De Inspecteur geeft je graag 40 tips om van jou een sterkere consument te maken in 2016!

TIP 1: Zet je telefoonnummer op de Bel-me-niet-meer-lijst

Televerkopers die je om de haverklap bellen met promoties en aanbiedingen: het is de grootste ergernis van de consument, dat bleek uit de grote consumentenenquête die De Inspecteur begin dit jaar deed. Heb je het gehad met die telefoontjes? Surf dan naar deze site en laat je nummer daar registeren, dan mógen bedrijven je gewoon niet meer bellen!
Er staan nu al meer dan 720.000 telefoonnummers op de lijst!
Opgelet, je kan wél nog telefoontjes krijgen van buitenlandse bedrijven, uit Nederland bijvoorbeeld. Maar minister voor consumentenzaken Kris Peeters gaat daar zijn collega in Nederland over aanspreken.

TIP 2: Als je een commerciële sms krijgt die je niet wil, antwoord dan met het woord STOP

Krijg jij soms een sms met informatie over je horoscoop, relatietips of met informatie over politiecontroles? De kans is groot dat je voor die sms'en betaalt: tot 2 euro per stuk. Wil je die sms'en niet meer? Sms dan STOP naar dat nummer. Blijf je toch nog sms’en krijgen? Contacteer dan je telecomoperator: die kan voor jou bemiddelen.

TIP 3: Heb je problemen op reis, verwittig dan meteen je reisorganisator

Ziet je hotel er helemaal anders uit dan in de brochure? Zit er geen water in het zwembad? Of blijkt het spiksplinternieuwe hotel een afgeleefd gebouw te zijn? Verwittig dan METEEN het reisbureau, wacht niet tot je thuis bent. De reisorganisator kan dan meteen een oplossing voor je zoeken. Je moet hem ook die kans geven. Neem zeker foto’s van de mankementen. Want je hebt wel degelijk recht op een schadevergoeding als de reis niet helemaal beantwoordt aan wat jou beloofd was. Maar hou er wel rekening mee dat er een marge is: als het gaat om kleinere dingen, kan dat door de vingers gezien worden. Want niet alles kan perfect zijn.

TIP 4: Maak je kranen niet schoon met anti-kalkproduct

Antikalkproducten kunnen je kranen aantasten. De kranen kunnen er zelfs van gaan lekken. Kranen zijn niet gemaakt om elke dag schoongemaakt te worden met bijtende producten. Je kan uitzonderlijk wel eens een antikalkproduct gebruiken voor je kraan, maar niet enkele keren per week. Het beste is om je kraan elke keer na gebruik goed droog te wrijven.
Als je dan toch sporadisch een antikalkmiddel voor je kraan gebruikt, lees dan zeker de gebruiksaanwijzing! Laat het product bijvoorbeeld nooit langer dan 5 minuten inwerken en spoel de kraan daarna goed af.
Je krijgt een mooie kortingsbon van het Kruidvat, Colruyt, Ikea of Action in je mailbox?
Let er dan mee op, want het gaat om valse bonnen. Die winkels geven geen aankoopbonnen weg via mail. Kijk goed naar de afzender van de mail. En let sowieso op met zeer mooie aanbiedingen, die zijn meestal te mooi om waar te zijn.

TIP 9: Online winkelen - Kom na 14 dagen gerust terug op een online aankoop, maar hou rekening met de uitzonderingen

Koop je iets op afstand - via de telefoon, het internet of sms - dan kan je in de regel binnen de 14 dagen je bestelling annuleren. Maar let op: dat geldt niet altijd! Er zijn uitzonderingen. Het herroepingsrecht geldt bijvoorbeeld niet voor vervoer: als je een ticket koopt voor de trein, de bus of het vliegtuig of als je een auto huurt. Vul je per ongeluk een verkeerde datum of bestemming in, dan ben je je geld kwijt.
Het herroepingsrecht geldt ook niet als je via het internet een hotel of vakantiehuisje boekt. Of als je tickets voor een pretpark of concert bestelt. Je krijgt geen bedenktijd bij aankopen die je doet om je vrije tijd door te brengen. Dus boek niet snel snel, maar bekijk het grondig.

TIP 10: Online winkelen - Koop je iets op het internet? Inspecteer dan eerst grondig de website

Zie je een erg mooi aanbod, kijk dan toch even de gegevens van die site na. Want misschien krijg je wel een nepproduct toegestuurd. Dit zijn verdachte zaken die je zou kunnen opmerken: er staan heel wat taalfouten op de website, het telefoonnummer komt uit China, het officiële emailadres is een hotmail-adres, de domeinnaam staat geregistreerd in de Bahama’s.
Als je een nepproduct in het buitenland bestelt en de douane onderschept dat, dan kan jij opdraaien voor de kosten! Als je kan aantonen dat je ter goeder trouw hebt gehandeld, dan komt het wel in orde. De overheidsdienst economie en de Douane hebben intussen 411 websites geblokkeerd die namaakgoederen verkochten: webshops die er echt uitzagen, met '.be' of ‘.eu' achteraan, maar die toch vanuit het buitenland werkten.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!