Wordt de inhoud van mijn winkelkar echt duurder? De Inspecteur doet de test!

vrijdag 10 december 2021 - 08:48
Experten voorspellen het: de prijzen voor voeding in de supermarkt stijgen vanaf januari 2022. Hoeveel? Dat is koffiedik kijken. De Inspecteur van Radio 2 doet daarom een test. Hij vult een winkelkar met 75 courante producten. "De volgende maanden volg ik de prijzen intensief op om de evoluties bloot te leggen."

Heb jij ook het gevoel dat je de voorbije maanden meer betaalt als je boodschappen doet? Weet dat het een gevoel is. Want de cijfers spreken dat tegen. We betalen op dit moment gemiddeld amper 1 procent meer voor voeding dan een jaar geleden. In 2022 verandert dat. Supermarkten gaan allicht de hogere kosten doorrekenen aan de klant voor grondstoffen, energie, transport en verpakking.

"Wat leg ik in mijn kar?" 

Inspecteur Sven Pichal wil testen of de voorspelling uitkomt. Gaan de prijzen echt stijgen? En geldt dat voor alle producten? Hij organiseert daarom zijn eigen winkelkar-test. "Ik vul een kar met 75 producten uit drie verschillende supermarkten. Er zitten veel basisproducten in en ook wat zotternijen. Deze winkelkar wordt de komende maanden mijn referentie. Ik volg de prijs van elk product op de voet." 

De Inspecteur krijgt hulp van Els Breugelmans, professor marketing. "Els kent de wereld van de supermarkten heel goed. Ze weet waar ik op moet letten als ik een representatieve prijsvergelijking wil doen." De professor adviseert Sven heel gericht: "Je mag niet zomaar wat dingen in je karretje gooien. Je winkelkar moet een mooie weerspiegeling zijn van producten die wij allemaal kopen." 

Deze winkelkar wordt de komende maanden mijn referentie. Ik volg de prijs van elk product op de voet. 

Sven Pichal, De Inspecteur

"Maak een bewuste mengelmoes" 

Eerst en vooral zitten er in de kar verschillende productcategorieën​. "Een moeilijk woord om te zeggen dat er in je karretje dingen moeten liggen die je koopt omdat je ze nodig hebt en omdat je er zin in hebt. Een kilo suiker heb je nodig, in chocolade heb je zin." Bruegelmans vertelt waarom dat onderscheid belangrijk is: "Noodzakelijke aankopen zijn niet-prijselastisch. Je koopt dat ook als het duurder is. Niet-noodzakelijke aankopen zijn wél prijselastisch. Je koopt er minder van als de prijs stijgt."

De Inspecteur houdt ook rekening met de cijfers van de Nationale Bank: "We besteden 16% van ons budget voor voeding aan graanproducten, 20% aan fruit en groenten en 21% aan vlees. In mijn kar probeer ik dat aandeel te respecteren." 

Er is ook een goeie mix tussen A-merken, huismerken en witte producten. "Die mix is belangrijk om prijsonderhandelingen te kunnen opvolgen", vertelt Breugelmans. "Supermarkten onderhandelen met producenten van A-merken over de prijs. De onderhandelingen zijn volop bezig en het gaat hard tegen hard. De uitkomst van die onderhandeling, bepaalt de prijs aan de kassa. Bij huismerken en witte producten speelt dat niet. De supermarkt bepaalt voor die dingen zelf de prijs." 

Sven legt ook geen nieuwe producten in zijn kar. "Ik weet dat producenten de prijzen van nieuwe dingen vaak aanpassen. Die verandering is niet representatief voor mijn test." 

Supermarkten passen soms de inhoud van hun verpakking aan. Ze stoppen minder afwasmiddel in een fles of maken kleinere koekjes. 

Els Breugelmans, professor marketing

Supermarkten maken verpakkingen kleiner

De Inspecteur houdt een gedetailleerde boekhouding bij van zijn test. "Ik maak van elk product foto's en ik schrijf de barcode op. Alleen zo kan ik zeker weten dat ik binnen een paar maanden exact hetzelfde product vergelijk." 

"Een goede beslissing, want supermarkten passen vaak de inhoud van hun verpakking aan", zegt professor Breugelmans. "Ze stoppen bijvoorbeeld minder afwasmiddel in een fles of maken hun koekjes kleiner. Of ze steken er maar 18 meer in een verpakking in plaats van 20. Als klant zie je dat niet maar je betaalt dan hetzelfde voor minder. Ook dat is een prijsstijging. We noemen dat in de vaktaal 'shrinkflation'."

Trek niet te snel conclusies

De Inspecteur volgt de prijzen van de producten in zijn winkelkar goed op. "De eerste twee weken noteer ik elke dag de prijs. Na verloop van tijd kan dat om de twee weken omdat er minder schommelingen zullen zijn." 

Er liggen ook weinig of geen seizoensgebonden producten in de kar. "We weten allemaal dat aardbeien duurder zijn in december dan in juni. Het heeft geen zin om daarvan de prijs te vergelijken." 

Professor Breugelmans is alvast benieuwd. "Ik wil ook weten of de prijzen van de dingen in je karretje echt gaan stijgen." Wordt vervolgd over enkele maanden.

 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!