Wordt jouw vlucht geannuleerd of is er vertraging? Dit zijn je rechten

woensdag 22 juni 2022 - 08:57
De Inspecteur zoekt uit wat je rechten zijn als je problemen hebt met je vlucht. Bij een annulatie moet je je geld terugkrijgen, of moet de maatschappij een nieuwe vlucht aanbieden. Bij vertraging geldt: hoe meer vertraging, hoe meer rechten je hebt.

Europese passagiersrechten

Sinds 2004 zijn luchtvaartpassagiers in Europa beter beschermd tegen langdurige vertragingen, annulaties en instapweigeringen door luchtvaartmaatschappijen.  De Europese Verordening 261/2004 is van toepassing op elke vlucht naar elke Europese lidstaat, ongeacht met welke maatschappij je vliegt. En de regels zijn ook van toepassing als je vliegt met een Europese luchtvaartmaatschappij naar een bestemming buiten Europa.

Hier heb je recht op 

Als passagier heb je recht op de volgende dingen: 

  • Informatie. De luchtvaartmaatschappij moet je schriftelijk op de hoogte brengen. Dat kan per mail, per sms of zelfs met een push bericht. De regels voor de schadevergoeding en de bijstand waar je recht op hebt, moeten ook duidelijk vermeld worden samen met de gegevens van instantie die de regels controleert.
     
  • Bijstand. Je hebt het recht om te kiezen voor een andere vlucht (of retourvlucht) zodra dat kan. Je kan ook kiezen voor een terugbetaling van het ticket binnen de 7 dagen, wanneer de verplaatsing nutteloos is geworden door de vertraging. 
     
  • Opvang. De luchtvaartmaatschappij moet je een verfrissing aanbieden en maaltijden. Als het nodig is, moet de maatschappij ook een verblijf en transfers aanbieden. Je hebt ook recht op twee gratis telefonische oproepen (of telexen, faxen, e-mails) in afwachting van een latere vlucht. Hoeveel je krijgt, hangt af van de duur van de vertraging.

Nationale stakingsdag

Als de luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert of er is meer dan drie uur vertraging, heb je als passagier recht op een extra vergoeding, bovenop het terugbetaalde ticket. Die extra compensatie ligt tussen de 250 en de 600 euro, afhankelijk van de lengte van het traject.

Er zijn wel een paar uitzonderingen waarbij een luchtvaartmaatschappij geen of een kleinere vergoeding moet voorzien:

  • Beperkte vertraging. Als je vlucht tussen de 3 en de 5 uur vertraging heeft, heb je geen recht op een andere vlucht op of een volledige terugbetaling. Je hebt wel recht op een schadevergoeding.
  • Weinig vertraging. Als je vlucht minder dan 3 uur vertraging heeft, kan je ook geen aanspraak maken op een schadevergoeding. Ook de opvang hangt dan af van de duur en de afstand van de vertraagde vlucht.

Wat met pakketreizen?

Als je een pakketreis boekte met daarin een geannuleerde vlucht, neem dan contact op met je touroperator. 

De organisator moet je een gelijkwaardig alternatief aanbieden of een alternatief met bijhorende prijsvermindering. Je kunt de reis ook kosteloos annuleren en een volledige terugbetaling krijgen als de voorgestelde wijzigingen een wezenlijke impact hebben op de geboekte pakketreis. Er kan wel discussie zijn over wat die wezenlijke impact dan precies is. 

De reisorganisator moet ook alle andere kosten mee in rekening brengen en ook daarvoor alternatieven voorzien. Denk bijvoorbeeld aan hotelovernachtingen of een alternatief voor vervoer. Alle aspecten van je pakketreis worden meegenomen in de oplossing die de reisorganisator voor jou uitwerkt. 

Dien een schriftelijke klacht in 

Als je hinder ondervindt tijdens een vliegreis, doe je er goed aan om officieel een klacht in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. Doe dat schriftelijk.

Wordt je klacht niet gehoord? Dan kan je een beroep doen op de steun van het ECC, het Europees Centrum voor de Consument. Op de website van het ECC vind je ook meer informatie over jouw rechten. 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!