Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Zo werkt een groepsaankoop energie: nee, het is niet de provincie of gemeente die het organiseert

vr 25 feb. - 9:22

Een pak Vlamingen kiest voor een groepsaankoop energie. Het systeem van groepsaankopen blijft populair. Maar het staat niet altijd garant voor de laagste prijs. Je moet prijzen blijven vergelijken, ook als je intekent op een groepsaankoop.

Niet altijd de beste prijs

Een groepsaankoop energie blijft populair. En het is een manier waarmee je als consument geld kan besparen. Maar let op: niet elke groepsaankoop is even interessant. Het systeem is vooral interessant voor nieuwe klanten die voor het eerst intekenen.
 
In het najaar van 2019 publiceerde de VREG, de Vlaamse energieregulator, de "studie online prijsvergelijkers, groepsaankopen en andere prijsvergelijkende diensten".  
 
De belangrijkste conclusie is het feit dat je bij een groepsaankoop afhankelijk bent van het contractaanbod dat gemaakt wordt door de organisator. Je krijgt geen voorstel van elke aanbieder, maar enkel de offertes die door de energieleveranciers ingediend werden bij de groepsaankoop. Als dat aanbod te beperkt is, als er dus maar weinig leveranciers zich kandidaat stellen om een voorstel te doen voor de groepsaankoop, ben je als klant niet zeker dat je de laagste prijs krijgt.

Samen Sterk

Bij een groepsaankoop speelt het principe van "Samen Sterk". Door je als klant te verenigen in een groep, kan je een scherpere prijs afdwingen bij energieleveranciers. 

Groepsaankopen worden centraal georganiseerd. Vaak op initiatief van een lokaal bestuur zoals de provincie of de gemeente. Er zijn ook heel wat algemeen bekende privé-organisaties die het initiatief nemen. Denk bijvoorbeeld aan een vakbond, mutualiteit of aan ledenorganisaties. 

Leveranciers doen een grote inspanning om met een interessant aanbod te komen. Elke leverancier weet dat er in één klap veel klanten bijkomen als die de veiling voor de groepsaankoop wint. Natuurlijk zal niet iedereen die zich inschrijft voor de groepsaankoop ingaan op het uiteindelijke voorstel maar veel mensen wel. En daar zit de grote win voor leveranciers. Dankzij de groepsaankoop moeten ze minder inzetten op dure reclamecampagnes of klantenwerving via de telefoon. Het geld dat ze daarmee uitsparen, gebruiken ze om een aantrekkelijk voorstel te doen voor de groepsaankoop. 

Zo werkt een groepsaankoop

Een groepsaankoop werkt volgens een vast verloop:

  1. De ‘initiatiefnemer’ (vaak een lokaal bestuur of een algemeen bekende private organisatie) doet een oproep om mensen warm te maken voor de groepsaankoop. Let op: het is niet de initiatiefnemer die de groepsaankoop effectief organiseert! De provincie roept bijvoorbeeld op om deel te nemen maar het is niet de provincie die de groepsaankoop uitvoert.
     
  2. De effectieve groepsaankoop gebeurt door een organisator. Dat zijn privé-ondernemingen, bedrijven dus, die de boel organiseren. Zij verzamelen alle mensen, organiseren de veiling voor leveranciers en sturen het voorstel uit naar alle geïnteresseerden. De bekendste bedrijven in Vlaanderen zijn iChoosr, Wikipower en Pricewise.
     
  3. De organisator werkt wel samen met de initiatiefnemer. Er worden afspraken gemaakt over de praktische organisatie, administratie en communicatie van de groepsaankoop. Soms maken de beide partijen een voorselectie van energieleveranciers op basis van hun kwalificatie. Zo moet het energiebedrijf groot genoeg zijn om een groepsaankoop te kunnen dragen en moet het ook rendabel genoeg zijn. Vaak is ook groene energie een vereiste.
     
  4. Je kan vrijblijvend inschrijven als je aangeschreven wordt voor een groepsaankoop. Dat betekent niet dat je effectief instapt, wel dat je informatie krijgt over het voorstel.
     
  5. De organisator organiseert een veiling waarin de geselecteerde (en gekwalificeerde) energieleveranciers een bod kunnen indienen. De energieleverancier met het scherpste bod wint de veiling.
     
  6. Elke geïnteresseerde krijgt een persoonlijk voorstel van de organisator. Dat voorstel is gebaseerd op het algemene winnende bod. 
     
  7. Als je intekent, ga je ermee akkoord dat de winnende leverancier je klantengegevens krijgt. Die leverancier contacteert je als nieuwe klant en maakt de overstap in orde. Je hebt als klant inspraak in het bepalen van de exacte overstapdatum. De uiterlijke instapdatum ligt wel vast.

Het principe van een groepsaankoop is eenvoudig. Het systeem heeft veel van voordelen. Maar er zijn ook een aantal nadelen aan verbonden. De Inspecteur zet daarom  een aantal aandachtspunten op een rij. 

(lees verder onder de foto) 

Bezint eer ge begint

  • Groepsaankopen zijn een uitstekende oplossing voor keuzestress, zeker als het gaat over complexe producten zoals energie. Weinig consumenten hebben tijd of zin om de hele markt uit te pluizen. Het is leuk als een ander voor jou de keuze maakt.
  • De 'macht van de massa' speelt wel degelijk een belangrijke rol. Omdat er zoveel consumenten hetzelfde willen, kunnen leveranciers een fikse korting geven. Dat is het economisch schaalvoordeel.
  • Er bestaat niet zoiets als 'de wet op groepsaankopen'. In theorie kan iedereen een groepsaankoop organiseren, in de praktijk zijn het vaak professionele organisaties of bedrijven die groepsaankopen doen. Ook de groepsaankopen die uitgaan van een provincie, een politieke partij of een vakbond worden door een grotere speler georganiseerd en die verdient er uiteraard geld aan.
  • De voorwaarden en aanpak kunnen verschillen. Elke organisator van een groepsaankoop kan zelf kiezen hoe het werkt. Sommige organisatoren vertrekken vanuit de consument en zoeken op basis van het aantal geïnteresseerden een leverancier. Anderen werken eerst een voorstel uit met leveranciers en stappen met dat voorstel naar de consument. Elk systeem heeft voor- en nadelen.
  • Een groepsaankoop is niet altijd de goedkoopste oplossing. Bij de prijsberekening gaan de organisatoren altijd uit van een gemiddeld verbruik. Maar misschien verbruik jij véél meer of net minder dan het gemiddelde en dan is het aanbod voor jou niet interessant.

Teken dus niet zomaar in voor een groepsaankoop. Stel jezelf eerst de vraag of jouw profiel aansluit bij dat van de massa.

Kan ik dat voorstel vergelijken met de rest van de markt? 

Je kan het voorstel van een groepsaankoop vergelijken met andere contracten die te vinden zijn op de markt. 

Hoe doe je dat? 

Kijk niet alleen naar de prijs voor energie 

Als je energiecontracten met elkaar vergelijkt, moet je verder kijken dan alleen de prijs die je betaalt voor energie.

De aller goedkoopste contracten gaan vaak gepaard met strenge voorwaarden. Zo moet je vaak drie maanden vooraf betalen, ben je verplicht om een domiciliëring te nemen voor de betaling van je voorschotten en kan je alleen online met de leverancier communiceren.

Die voorwaarden maken het voor leveranciers mogelijk om een goedkoop contract aan te bieden. Maar je bent als klant misschien niet blij met die formule. Als jij het belangrijk vindt dat je leverancier telefonisch bereikbaar is. Of wil je liever niet via domiciliëring betalen? Neem dat dan mee als parameter als je prijzen vergelijkt. In een voorstel van een groepsaankoop zit vaak een goeie klantenservice vervat. Het is aan jou als consument om in te schatten hoe belangrijk je dat vindt.  

Kijk ook naar de abonnementskosten als je prijzen vergelijkt. Je vindt die abonnementskosten op de tariefkaart van je contractvoorstel. 

Maak je huiswerk voordat je contract afloopt

Als je intekent voor een groepsaankoop krijg je altijd een contract, meestal voor één jaar.

Hou het goed in de gaten wanneer dat contract afloopt. Leveranciers hopen dat de zogenaamde ‘passieve’ klanten na dat jaar blijven hangen. Ze zetten je dan over naar een duurder standaardcontract. Op die manier proberen ze ook een deel van de financiering voor de  groepsaankoop terug te winnen.  

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet