de madammen
Alles wat je moet weten over privacy, hackers en jouw wachtwoorden
ma 30 nov. - 10:24
“Je wachtwoord is zoals een onderbroek. Je moet het niet elke dag veranderen, maar elke maand of elk jaar is zeker wel een goed idee. Je mag niet overal hetzelfde wachtwoord gebruiken, want dat is heel onvoorzichtig. Je moet het veranderen omdat het niet ondenkbaar is dat een hacker jouw wachtwoord ooit kent. En dan is het een heel goed idee om verschillende wachtwoorden te hebben, maar ook om ze regelmatig eens te verfrissen.”
“Hackers zijn constant bezig met het kraken van databases van bedrijven. Regelmatig lukt het ze om een aantal inloggegevens te pakken te krijgen. Vaak gebruiken mensen dezelfde gegevens op verschillende plekken, dan kan zo'n hacker met een passwoord van een ‘flutsite’ potentieel inbreken op erg belangrijke platformen en daar bv. de gegevens van je kredietkaart te pakken krijgen...”
Verschillende, moeilijke wachtwoorden
“Hoe onthoud je al je verschillende wachtwoorden dan? Daar bestaan verschillende oplossingen voor. Een paswoordmanager is een applicatie op je telefoon of computer. Sommige mensen noteren ook hun wachtwoorden in een notitieboekje. Dat is niet zo veilig, maar wel beter dan niets.”
“Als je niet zo goed kan werken met zo een paswoordmanager, dan kan je ook een paswoordzin gebruiken. Je maakt een zin en per website ga je een klein stukje aanpassen. Voor Facebook kan je het volgende gebruiken: “Ik heb een blauwe olifant.” Voor Zalando zeg je dan: “Ik heb een gele olifant.” Je gebruikt af en toe een hoofdletter, maar op deze manier heb je altijd je wachtwoordzin in je hoofd. Je vervangt dan per website of per dienst een klein gedeelte. Vergeet zeker ook geen hoofdletters.”
Jijzelf bent gevaarlijk voor je eigen privacy
De grootste bedreiging voor onze online privacy zij wij zelf: “Privacy is niet heel erg spannend of interessant. Als je een stukje privacy verliest, dan voel je dat niet heel hard. Als je belastingen of een boete betaalt, dan voel je dat. Maar als je een stukje van je privacy weggeeft of verliest, voel je dat niet op korte termijn. Het is pas op lange termijn, wanneer al die stukjes bijeenkomen, dat je wel denkt: “Oei! Waar is mijn privacy gebleven?”
“Het gaat om allemaal kleine zaken die op het eerste zicht niet belangrijk lijken. Wat kan iemand daar nu mee doen? Maar uiteindelijk zijn er heel wat bedrijven gespecialiseerd in het profileren van mensen. Ze categoriseren je: Ben je rijk? Arm? Jong? Oud? Welke hobby’s heb je? Ben je creatief? Al deze informatie wordt gebundeld, over jou en over mij, en dan krijgen adverteerders de kans om hun producten aan jou te gaan verkopen. Op deze manier wordt je gemanipuleerd om online iets aan te kopen wat je niet nodig hebt.”
“In essentie draait privacy om controle. Het gaat niet om het feit dat je iets moet verbergen voor de buitenwereld, wat vaak wel wordt gedacht. Het is niet zo dat als je niets te verbergen hebt, je gewoon alles mag delen. Als je niets te verbergen hebt, ga je mee in een maatschappij die niet verandert. Maar een maatschappij evolueert elke dag, elke maand en elk jaar. Als je zegt dat je niets te verbergen hebt, dan hou je daar geen rekening mee. Ik verdenk je dan ook wel van een klein beetje naïviteit. Het kan ook zijn dat je gewoon een heel saai leven hebt, maar ik geloof je niet. Het kan zijn dat je privacy minder belangrijk vindt en dat mag ook. Je moet het niet cruciaal vinden."
"Wees voorzichtig met wat je op sociale media zet. Je mag gerust iets delen over jezelf, maar wees je ervan bewust dat alles wat je deelt ook bewaard wordt. Als je iets online zet, blijft dit voor eeuwig bewaard. Denk er wat meer bij na: Is het wel oké om dit online te plaatsen? Vertrouw niet zo maar alle webwinkels of social media platformen."