de madammen
Autojournalist Tony Verhelle: "Vrouw heeft vaak het laatste woord bij aankoop auto"
wo 29 jan. - 1:09
"Het omgekeerde is waar", legt Tony Verhelle van AutoGids uit bij De Madammen. "Vrouwen kiezen rationeler een auto. Zij gaan sneller rekening houden met praktische zaken zoals kinderen, boodschappen, ... Iets wat mannen sneller uit het oog verliezen. Bij hen primeert het imago van een wagen, de prestaties." 15 jaar geleden ontwierpen 9 vrouwen een auto voor Volvo. "Heel wat dingen die zij specifiek toegevoegd hadden, zijn intussen standaard geworden. Denk maar aan parkeerhulp en een vaste tankdop."
Uit Amerikaans onderzoek blijkt ook dat vrouwen vaak het laatste woord hebben in de aankoop van een wagen. "Vroeger zag je in autoreclame ook alleen maar mannen achter het stuur zitten. Tegenwoordig is dat niet meer het geval. Maar dat betekent ook wel dat 'een zware voet' niet langer een mannending is. Er zijn evenveel vrouwen met een sportievere rijstijl."
Bestaan er dan nog echte mannen- of vrouwenauto's? "De Fiat 500 wordt toch vaker geassocieerd met vrouwen. SUV dan weer vaker met mannen. Maar we zien ook dat meer en meer vrouwen fan zijn van de SUV. Maar ook weer vanuit praktische overwegingen: je zit wat hoger dus je ziet iets beter. Er is een groter veiligheidsgevoel."