Diëtist Arno Monsecour: "Ontbijten hoeft niet per sé, het hangt af van persoon tot persoon"

maandag 18 oktober 2021 - 14:58
Een heerlijke brunch op zondag of af en toe een koffiekoek bij het ontbijt, het kan smaken. Maar daar een dagelijkse gewoonte van maken is niet meteen een topidee. Wat is dan wel een gezond en volwaardig ontbijt? Of kan ik het ontbijt simpelweg overslaan? Siska Schoeters vroeg het aan Arno Monsecour, diëtist en auteur van ‘Verlost van Verleiding’.

Sommige mensen ontbijten erg uitgebreid, andere weer niet. De leuze ‘Ontbijt als een koning, lunch als een edelman en dineer als een bedelaar’, is al lang ontkracht. Maar moet je elke dag beginnen met een ontbijt? “Nee, dat hangt af van persoon tot persoon, je kan evengoed het ontbijt overslaan.”  

Wat eet je best? 

"Ik raad aan om vooral te variëren. Yoghurt, muesli en fruit. Het kan ook een volkoren boterham met banaan zijn, bijvoorbeeld.

Trouwens, even belangrijk als wat je eet, is de manier waarop je ontbijt. Neem je tijd, kauw voldoende en vermijd zoveel mogelijk afleiding." 

Wat kan je best vermijden?

"Snelle suikers moet je echt vermijden, net als ontbijtkoeken en ontbijtgranen want daar zitten te veel snelle suikers in."

 

Het is niet omdat iets gezond is dat je er veel meer moet van gaan eten

Arno Monsecour, diëtist

Is mijn ontbijt wel gezond? 

Ook de luisteraars hebben heel wat vragen of hun ontbijt. Joris uit Assenede:  "s'Ochtends een kom havermout, is dat een goed idee? “Ja, het is erg gezond, maar het is niet omdat iets gezond is, dat je er meteen veel meer van mag eten. Je ziet voeding beter als een spectrum. Een witte pistolet kan al een keer, maar een koffiekoek probeer je beter te minderen. Het gaat niet over stoppen. Het gaat om evenwicht.” 

Bianca uit Maasmechelen: “Ik heb vaak honger, maar geen goesting om te eten, wat dan?” Eerst achterhaal je best waarom je geen goesting hebt, heb je geen tijd of heb je een mindere relatie met voeding? Dan kan je best afhankelijk van je doelstelling een ontbijt nemen en de goesting stimuleren.”  

Céline uit De Pinte: “Als je niet wilt afvallen of zo, maar gewoon een gezonde levensstijl, wat eet je dan best als ontbijt? Of toch beter geen ontbijt?” Als je geen gewicht wil verliezen, hoeft ontbijten niet persé. Als je wel kiest voor een ontbijt moet het een volwaardig ontbijt zijn. Havermoutpap met fruit of drie volkoren boterhammen met mager beleg zijn ideaal. Over brood wordt vaak negatief gesproken, maar je kan nog in hoeveelheid en soort afwegen.” 

“Zijn shakes dan een goed alternatief”, vraagt Myriam uit Roeselare. “Zelf is supersmoothie maken is een prima alternatief. Ze zijn makkelijk zelf te maken met de blender. Je neemt melk of een plantaardig alternatief, wat groenten of fruit en een eetlepel zaden.”

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!