Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de madammen

de madammen

Een coach voor het huishouden?

di 24 apr. - 8:00

Julie uit Hasselt woont sinds kort samen met haar vriend en krijgt maar geen structuur in haar dagelijkse routine.

Julie uit Hasselt woont sinds kort samen met haar vriend en krijgt maar geen structuur in haar dagelijkse routine.

"Als ik ’s avonds thuis kom van het werk, moet ik beginnen koken, kuisen, wassen... Na een dag werken ben ik vaak te moe en heb ik weinig zin om er nog aan te beginnen. Hoe kan ik mijn huishouden beter organiseren, zodat alles in de toekomst minder chaotisch verloopt?"
Els Jacobs is huishoudcoach en wil Julie (en haar vriend) helpen.

propere badkamer

propere badkamer

Wat is een huishoudcoach?
Een huishoudcoach is iemand die ‘sloddervossen’ helpt om de zaken terug op orde te stellen. Mensen kunnen contact opnemen met een coach als ze het bos door de bomen niet meer zien.
Is het duur om een huishoudcoach in te schakelen?
Je moet toch rekenen op 50 à 60 euro. Het is niet goedkoop, omdat je het moet zien als begeleiding. De nadruk ligt meer op het coachen dan op samen opruimen! Een huishoudscoach doet veel meer dan opruimen.
De samenleving wordt er niet simpeler op. Het is steeds moeilijker om privé te scheiden van werk en dat maakt het bijna onmogelijk om ons te focussen op één actie. Hierdoor worden er vaak belangrijke zaken, zoals papierwerk en orde scheppen, over het hoofd gezien.
Wie zijn de voornaamste klanten?
Vaak zijn het mensen die even de controle verliezen door een onverwachte gebeurtenis. Als mensen plots ziek worden, een partner verliezen, een echtscheiding, dan hebben ze minder tijd voor administratieve zaken of het huishouden.
oms is het zo erg dat ze zichzelf ziek moeten melden op hun werk omdat ze het niet kunnen bolwerken. Je zou het niet verwachten, maar meestal zijn het de perfectionisten die makkelijk in chaos vervallen. Zij willen alles perfect doen, zodat ze vaak de helft niet afwerken omdat ze te weinig tijd hebben.
Kristel begeleidt ook mensen met ADHD of een concentratiestoornis. Zij worden langer begeleid. Het hangt af van persoon tot persoon hoe lang de begeleiding duurt. Wij zeggen altijd: "hoe langer je in de chaos zit, hoe langer het duurt om het weer recht te trekken."
Welke ruimtes zijn het rommeligste?
Zonder twijfel de zolder. De mensen willen daar ook meestal mee beginnen, maar dat raden wij af. Het is beter om eerst een ruimte te kiezen waar je dagelijks in leeft, zoals de woonkamer of de keuken. Zo leer je geleidelijk spullen weg te gooien.
Aan materiële zaken hangt een emotionele betekenis. Mensen hebben een soort van ‘hamsteren’ in zich. Men denkt vaak ‘dat kan ik later nog gebruiken'. Maar onze maatschappij rechtvaardigt dit gedrag niet meer. Daarom proberen wij duidelijk te maken wat hier en nu belangrijk is.
Op zolder staan meestal spullen met een emotionele betekenis. Als we die op het einde aanpakken, hebben ze al geleerd wat hier en nu belangrijk is.
Kan je enkele tips geven waarmee we al veel chaos kunnen vermijden?
De 5-minuten regel is heel handig. Als iets minder dan 5 minuten duurt, moet je het meteen doen. Een mail beantwoorden, de vuilniszak buiten zetten... Anders blijven deze kleine taakjes in je hoofd zitten en blijf je er voortdurend aan denken. Nadenken over zo’n dingen kost heel veel energie en tijd.
'To do'- of takenlijstjes zijn ook handig, als je ze goed gebruikt. Mensen gaan er vaak verkeerd mee om. Het is belangrijk kleine, concrete zaken op te schrijven. Niet ‘ik moet project x afwerken’, maar bijvoorbeeld ‘ik moet persoon x bellen’.
Verdeel ‘project x’ op in allemaal kleine taakjes, dat maakt het overzichtelijker.
Hoe motiveer je je kinderen om op te ruimen?
Het belangrijkste wat je moet doen is zélf het goede voorbeeld geven. Als je dat niet doet, is alle extra moeite verloren. De 2e gouden regel is dat je samen met je kind moet opruimen. Zo kan je er iets leuk van maken en heb je een beetje controle.
Zeg nooit ‘ruim je kamer op‘, maar wees concreet. Als je zegt ‘zet eerst de boeken in de kast, doe dan de vuile kleren in de was en dek dan de tafel’, weet het kind perfect wat het moet doen en gebeurt het meteen goed. Hoe jonger je ze dit aan leert, hoe normaler ze het gaan vinden dat je moeten helpen in het huishouden.
De keuken is een ruimte waar heel veel gebeurt, hoe hou die je ordelijk?
Als je ’s morgens op staat en je ziet dat het aanrecht een puinhoop is, ben je de hele dag slecht gezind. Daarom is het heel belangrijk om elke avond je aanrecht proper en ordelijk achter te laten. Zo kan je de volgende dag gelukkig starten.
De keuken is ook een opslagplaats van allerlei keukenspullen, elektrische machines zoals het koffiemachine, een waterkoker enz. Als je je keuken verdeelt in zones, ziet het er veel ordelijker uit. Maak bijvoorbeeld een koffiehoekje, een afwashoekje. Als je keuken te klein is voor al jouw spullen, dan moet je eens nadenken over wat je echt nodig hebt en wat niet.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet