Een laag stressniveau is belangrijk tijdens de menopauze

dinsdag 28 mei 2019 - 10:17
Foto: Getty
Weinig vrouwen kijken uit naar de menopauze, maar gelukkig zijn er manieren om de kwaaltjes van de menopauze te verminderen. Herboriste Anntje Peeters geeft enkele tips.

Wanneer begint de menopauze?

Dat is voor iedereen anders, maar het is vooral genetisch bepaald. Ook roken en je stressniveau zou de start van de menopauze beïnvloeden. 

Sommige vrouwen voelen al op hun 35ste dat hun menstruatiepatroon verandert. Bij sommige vrouwen start de menopauze pas tien jaar later of pas zelfs rond hun vijftigste. Het is bovendien niet iets wat in een keer opduikt. Het heeft meerdere jaren nodig om door te breken.

Is het moeilijker om gewicht te verliezen tijdens de menopauze?

Doordat je hormonenproductie vermindert, gaat je lichaam meer vet opslaan rond je middel. Het zijn die vetcellen die oestrogeen kunnen produceren. Eens je de menopauze door bent, zou dat extra gewicht er makkelijker afgaan.

Vanaf je veertigste vertraagt je metabolisme ook wel als je er niks aan doet. Om dat te voorkomen is het een goed idee om je spiermassa te onderhouden. Je kan het best echt met gewichten werken, want daardoor krijg je weer meer spiermassa. 

Wat kan je doen tegen de kwaaltjes?

Er bestaan medicijnen om de kwaaltjes van de menopauze tegen te gaan, maar er zijn ook natuurlijke middeltjes. Salie werkt goed tegen opvliegers, terwijl granaatappel(sap) veel kwaaltjes tegengaat in de aanloop van de menopauze. 

Ook je stressniveau onder controle houden, is een belangrijke factor. Je bijnieren nemen tijdens menopauze deels de hormoonproductie van je eierstokken over, en het zijn ook die bijnieren die stresshormonen produceren. Hoe meer stresshormonen je bijnieren moeten produceren, hoe minder capaciteit ze hebben om hormoonproductie over te nemen.

Meer tips lees je in het boek van Anntje Peeters,  'Puur natuurlijk door de menopauze.'

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!