Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de madammen

de madammen

Gedragseconoom Barbara Briers: "Soms laten we ons phishen omdat we graag klikken"

do 29 apr. - 10:37

Je hebt het misschien ook al gedacht: "Ik laat mij niet phishen." En toch, plots klik je op een verkeerde link en het onheil is geschied. Maar hoe komt het toch dat we ons laten vangen? Waarom blijven we op die foute mail klikken? Een vraag die De Madammen stelden aan Barbara Briers, professor gedragseconomie aan de UGent en de Vlerick Hogeschool.

"Het heeft in eerste instantie te maken met de hoeveelheid informatie die op ons afkomt. Het aantal mails dat we ontvangen. We staan dan ook nog onder tijdsdruk, hebben niet altijd de motivatie, de informatie of de middelen om uit te zoeken of een mail al dan niet betrouwbaar is." 

"Bovendien: we klikken gewoon graag. Omdat we schrik hebben om iets te missen, een buitenkans, informatie, wat dan ook. Gewoon schrik om er niet bij te horen ook. Want anderen hebben misschien wel geklikt."

Mensen zijn sociale wezens, het is dus logisch dat we vertrouwen op wie bereid is om ons een wederdienst, een vriendendienst, te verlenen.

"Tegenwoordig hebben veel mensen ook schrik om niet in orde te zijn met iets. De phishers maken je bang, door te dreigen met nog grotere verliezen als je dit of dat niet meteen doet. En we zijn heel gevoelig voor verlies, gevoeliger voor verlies dan voor winst. Dus zo'n dreigement werkt vaak wel."

Spoofing

"De phishers zijn trouwens ook heel slim. Ze gebruiken mechanismen die ons vertrouwen moeten geven. Zo doen ze zich voor als een expert, iemand die weet waarover het gaat en je wil helpen. Zo gebruiken ze bijvoorbeeld het nummer van je bank, om je vertrouwen te winnen. Jij controleert het nummer, het klopt en zo ben je gerust gesteld. Dat noemen we 'spoofing'."

"Nog zo'n mechanisme: zich voordoen als een vriend. 'Wij zullen het allemaal in orde brengen voor jou. Geen zorgen'. Dat is sociale beïnvloeding. Mensen zijn sociale wezens, het is dus logisch dat we vertrouwen op wie bereid is om ons een wederdienst, een 'vriendendienst', te verlenen." 

Vuistregels

  • Geef nooit of te nimmer je code door. Nooit! 
     
  • Denk twee keer na: Vertrouw je een bericht of mail niet, laat het even rusten. Weg van je computer of smartphone. Bel eventueel iemand die je kent en vertrouwt en vertel wat je ontvangen hebt.
     
  • Ga voor verschillende wachtwoorden: Gebruik niet overal hetzelfde paswoord. We doen dat vaker, gewoon omdat we te optimistisch zijn en enkel kijken naar het voordeel op korte termijn. Overal hetzelfde paswoord, dat is lekker handig. Dat klopt, maar het is ook gevaarlijk. 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet