Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de madammen

de madammen

Goede sfeer op het werk

ma 23 apr. - 8:00

Victor uit Heist laat ons weten: "Ik was manager in een middelgroot bedrijf en had zelfs assistenten, maar ik veranderde toch van baan omdat de sfeer op het werk niet goed zat!."
Victor uit Heist laat ons weten: "Ik was manager in een middelgroot bedrijf en had zelfs assistenten, maar ik veranderde toch van baan omdat de sfeer op het werk niet goed zat!. Ze gaven mij veel kritiek, babbelden achter mijn rug om..."
"Nu werk ik op een bedrijf waar er een goede sfeer heerst en ik voel me echt op mijn plaats! Dit wil toch zeggen dat de sfeer op het werk een belangrijke factor is in geluk op het werk!"
We vonden deze mail zo interessant dat we het eens van dichtbij bekijken met hoogleraar Roland Pepermans die werk & organisatiepsychologie doceert aan de Vrije Universiteit Brussel.
Waarom is het belangrijk om een goede sfeer te creëren op het werk?
Naast de werkinhoud, draagt de sfeer op het werk sterk bij tot de tevredenheid op het werk!
De meerderheid van de mensen heeft behoefte aan contact en behoefte aan relaties op het werk. Het is belangrijk dat je met jouw collega’s op het werk contact hebt om aan die relaties te voldoen.
Natuurlijk is het afhankelijk van persoon tot persoon. Sommige mensen hebben minder behoefte aan menselijk contact. Als zij in een job zitten waarbij ze weinig contact hebben met anderen, voelen zij zich goed.
Maar als relationeel contact belangrijk voor je is, en je hebt geen job waarin dit in aan bod komt, moet je toch op zoek naar een job waar je wel aan jouw relationele behoeften kan voldoen. Anders zal je ongelukkig worden op je werk.
Hoe behoud je een goede sfeer op het werk?
Je moet respect hebben voor elkaar, dat is erg belangrijk! Als je niet goed met je collega’s omgaat, gaan ze dat ook niet met jou doen!
Dit wil zeggen: heb tijd voor elkaar, luister naar elkaar, erken dat je een collega hebt en dat die persoon een leven heeft, vraag er eens naar... Als je collega verjaart, neem dan een bloemetje mee, of breng van de cafetaria eens wat koffie of een broodje mee. Dit soort zaken worden sterk geapprecieerd.
Als het gedrag met je collega wederzijds is, dan bouw je vertrouwen op. Maar natuurlijk als het eenrichtingsverkeer is, voel je je uitgebuit en dit mag natuurlijk ook niet de bedoeling zijn.
Mensen willen ook graag verantwoordelijkheid, ze hebben graag de kans om zich te tonen. Als je ze de kans geeft, gaan ze dat erom appreciëren. Mensen willen behandeld worden als volwassenen, dat is enorm belangrijk.
Daarnaast heb je ook nog het organisationeel burgerschap.
Wat is dit?
Dat zijn dingen die je doet voor je werk, en je collega’s die niet perse nodig zijn voor je job! Bv. je collega helpen met zijn werk, koffie gaan halen...
Je bent dan niet enkel positief naar je collega’s toe, maar blijkt dat het ook interessant is met het zicht op promotie. Tussen twee personen die hun baan even goed doen, gaat men kiezen voor dié collega die naast zijn werk, ook nog aan organisationeel burgerschap doet.
Wat doe je wanneer je geconfronteerd wordt met jaloerse of roddelende collega’s?
Wanneer er problemen zijn, ga ze zeker niet uit de weg. Maar probeer er over te praten.
Als anderen geen respect vertonen, ga dan niet in de tegenaanval. Pak het op een andere manier aan!
Als je je stoort aan het gedrag van je collega, kan je hem confronteren met zijn gedrag. Vraag aan je collega: "Waarom ben je jaloers?" Of: "waarom roddel je achter mijn rug?"
Ga de confrontatie op een respectvolle, positieve manier aan en kijk wat de motieven zijn...
Als je niet wil reageren, omdat je denkt dat het niets uithaalt of omdat het niet in je aard ligt, kan je er het best mee leren omgaan. Praat erover met je collega’s of thuis en zoek steun. Zoek steun bij anderen om ermee te leren omgaan.
Met dit soort situaties op het werk kan je niet zo veel doen. Ofwel leg je je neer bij de situatie, ofwel ga je jouw collega confronteren met zijn gedrag.
Hoe kan je ambitieus zijn, maar toch nog tegelijkertijd een aangename collega?
Zolang jouw ambities niet ten nadele gebeuren van je andere collega’s is er geen probleem!
Wanneer je jouw ambities kan verwezenlijken door de inhoud van je job, zit het goed: je doet je best op het werk, bent steeds op tijd: dan ga je voor deze zaken beloond worden.
Een ambitieus iemand is niet per se een jaloers persoon, of iemand die een ander niet het licht in de ogen gunt. Zolang je ambitie functiegericht is, en anderen niet probeert weg te duwen, is er geen enkel probleem!
Wat mag je niet doen tov. je collega’s? Wat ervaren zij als storend gedrag? Er zijn natuurlijk de algemene menselijke waarden, zoals: niet liegen, niet stelen... Collega’s gaan zich vooral storen aan gedrag waarbij hun eigen activiteiten in het gedrang komen! Dus wanneer ze zich benadeeld voelen!
Ze voelen dan dat de andere hen voorbij steekt, informatie achterhoudt of de collega hen in een negatief daglicht stelt. Ook wanneer een andere collega gaat mouwvegen bij de baas, kan dat als storend ervaren worden. Let wel: wat voor de ene collega storend is, is niet per se storend voor de andere collega.
Kunnen collega’s goede vrienden worden of is dat geen goed idee?
Ik denk dat collega’s goede vrienden kunnen worden, maar ze moeten wel een onderscheid kunnen maken tussen hun privé- en hun werkrelatie. Dat is de voorwaarde.
In de eerste plaats moeten 2 vrienden die ook collega’s zijn, denken aan hun werkrelatie.
Het puur vriendschappelijke moet tijdens hun werk op de achtergrond blijven. Je kan tijdens je werk niet continu praten over je gezinsleven, je kinderen, je relatie...
Er is geen onderwerp dat niet ter sprake mag komen op het werk, alles hangt er vanaf in de mate waarover je spreekt. Terloops of tijdens de koffiepauze het hebben over je privéleven is niet erg, daarvoor noemt het ook pauze, maar je mag niet overdrijven.
Het kan ook negatief zijn, wanneer de werkrelatie de vriendschap op een negatieve manier beïnvloedt. Problemen op het werk die dan een invloed kunnen hebben op de vriendschap of andersom.
Hoe ga je het best om met je leidinggevenden?
Je mag niet onrespectvol zijn tegenover je leidinggevenden. Maar wat dat is, verschilt van leidinggevende tot leidinggevende... Belangrijkste is dat je jouw baas niet mag schaden!
Daarnaast kan je ook het best aandacht hebben voor de basisbehoeften van je leidinggevende, ook heeft je baas eventueel behoefte aan een stuk relationele invulling...
Het komt erop neer te weten wie je baas is. In hoeverre heeft jouw baas nood aan sociaal contact of in hoeverre wil die laten zien wat hij/zij allemaal kan? Als je daar voor een stuk in meegaat, dan ben je goed bezig.
Er is wel een grens: zorg dat het niet stroopsmeren of hielenlikken wordt. Blijf jezelf. Anders ga je jezelf daar niet goed bij voelen.
Mag je jouw baas tegenspreken? Hoe zeg je dat het best?
Je kan het niet eens zijn met je baas, als je daar dan ook kan over argumenteren. Argumenteer liefst op basis van logische argumenten. Leg uit: dit is mijn situatie, mening of visie... Probeer ook via voorbeelden jouw argumenten te ondersteunen.
Het is niet nodig om je gelijk te halen. Je gelijk halen is ook zeker niet altijd de beste oplossing. Maar probeer het te bespreken, en probeer tot een constructief gesprek te komen met je baas.
Af en toe kan op het werk een relatie ontstaan… Maar mag dit wel?
Zoiets is eerder ook een geavanceerde vriendschapsrelatie. Het moet kunnen als het geen schade teweeg brengt aan je werkrelatie.
In bepaalde bedrijven is het verboden dat twee mensen een relatie hebben die werken op dezelfde dienst, of zelfs binnen dezelfde organisatie… Dit laatste is vrij vergaand. Een relatie hebben op het werk hoeft niet perse een probleem te zijn. Behalve als je liefdesrelatie gaat tussenkomen in je professionele relatie!
Of wanneer een manager een relatie heeft met zijn secretaresse, is die verwevenheid met het werk zo groot dat dit eigenlijk niet kan. Een klant kan bellen om een afspraak te maken, terwijl de secretaresse dit weigert omdat zij al een etentje gepland heeft met hem bv...
Wat moet je doen als je een relatie hebt op het werk? Zeg je dit tegen collega’s en leidinggevenden?
Puur menselijk wil je dat niet onmiddellijk zeggen als je een relatie hebt, dus ook zeker niet op je werk. Maar op termijn denk ik, dat je het beter zegt!
Je kan ook altijd aan je collega’s melden: “Kijk, ik heb een relatie met die collega, maar zodra je merkt dat het mijn functioneren op mijn werk beïnvloedt, zeg dit dan.” Je kan dit tegen een persoon zeggen die je vertrouwt, die heeft dan een soort van signaalfunctie.
Hoe ga je er als collega mee om wanneer je merkt dat twee medewerkers een relatie hebben met elkaar?
Zeg dat tegen de collega’s zelf, niet noodzakelijk tegen je baas! Zeg hen dat je het weet, of dat het geweten is dat zij een relatie hebben. En raad hen aan dat ze er het best voor uitkomen. Zeg dit wel in alle respect. Formuleer het op een manier, dat het niet bedreigend overkomt.
Hoe ga je er als baas best mee om met deze situatie?
Op zich is het niet erg als het niet tussenkomt, in functioneren van je medewerkers. Zeg: “Jullie doen en laten wat jullie willen buiten de deuren, maar ik wil niet dat het negatief doorschemert op jullie werk.”

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet