"Hoe raak ik die 4 kilootjes kwijt?"

dinsdag 26 maart 2013 - 10:15
water drinken
Een mail van Jolien uit Geraardsbergen: "Dag Madammen, binnen twee maanden is het zover: dan trouw ik met het liefste ventje van de hele wereld! En ik zou nóg gelukkiger zijn mocht ik tegen mijn trou

Een mail van Jolien uit Geraardsbergen: "Dag Madammen, binnen twee maanden is het zover: dan trouw ik met het liefste ventje van de hele wereld!"

"En ik zou nóg gelukkiger zijn mocht ik tegen mijn trouwfeest 4 kilogram kwijt zijn. Dan zou ik me echt super in mijn vel voelen! Ik wil dus niet de grote dieetwonderen boven halen, maar een paar dieettips moeten me wel kunnen verder helpen!"

Diëtiste Lynn De Merlier vindt Joliens plan een perfect haalbare kaart, vertelde ze bij De Madammen.


Naar het tweede deel van het gesprek met Lynn De Merlier
Lees enkele receptjes van Lynn De Merlier voor light sausjes

Je hebt goed nieuws voor Jolien?

Jolien heeft 2 maanden tijd voor 4 kilo’s, dat is dus een halve kilo per week: dat is zelfs ideaal! Jolien hoeft geen crashdieet te volgen voor haar huwelijk - en de kans is groot dat ze haar gewichtsverlies behoudt op lange termijn.

Waarom moet je veel water drinken als je wilt afvallen?

Water bevat geen calorieën maar het voordeel is: je valt er ook echt door af.

Lynn raadt aan om bij een dieet elke dag 1,5 liter water te drinken. Dat is een goed streefdoel. Sommige mensen vinden 2 liter veel, maar maak je geen zorgen als dat niet lukt.

Door het drinken van veel water ga je vet verbranden. In vetcellen zitten toxines opgeslagen. Wanneer je afvalt, komen die vrij en dan is het belangrijk dat ze je lichaam zo snel mogelijk kunnen verlaten.

Water drinken helpt dus bij de afvoer van deze toxines. Een extra voordeel: veel water kan ook het hongergevoel tegengaan.

Maakt het uit of het plat water is, spuitwater? En mag je koffie en thee ook meerekenen?

Spuitwater of plat water: maakt niet uit. Heb je gevoelige darmen, dan ken je beter plat water nemen.

Koffie en thee mag je ook meerekenen, maar dan moet je wel zwarte koffie (zonder melk) of thee zonder suiker nemen.

Je krijgt wel eens de raad 'kies vet dat verbrandt: vriendelijke vetten': wat bedoelen ze daarmee?

Er zijn 2 soorten vet:

De verzadigde vetten: die zijn van dierlijke oorsprong, gemaakt op basis van vlees en afgeleide zuivelprodukten. Op termijn kunnen ze je cholesterol verhogen en je kans op hart- en vaatziekten stijgt. Boter bv. is van dierlijke oorsprong.

De onverzadigde vetten: dat zijn noten of olie van plantaardige oorsprong: van nature gaan die je cholesterol verlagen en hebben ze een positief effect op je bloeddruk.

Maar onthou: vet blijft vet!

Is het waar dat groene thee drinken helpt na elke maaltijd?

Er zijn inderdaad studies die dat aangeven: groene thee bevat een bepaalde stof: genaamd polyfenonen en die verminderen van nature uit cholesterol en stimuleren de vetverbranding.

Het klopt, maar weet dat je enkel effect hebt als je:

  • elke dag groene thee drinkt en
  • elke dag ook een halve liter tot 1 liter per dag drinkt.

Maak gerust groene thee en neem die mee naar je werk in een grote fles om er koud te drinken.

Havermoutpap is de laatste tijd populair.

Lynn beveelt het zelf enorm aan als ontbijt.

Het grote voordeel van havermoutpap is dat het veel trage suikers bevat - die heel traag in de bloedbanen terechtkomen. Daarom zal je nooit pieken in je suikerspiegel krijgen.

Havermoutpap geeft je ook minder drang om zoet te eten en geeft je sneller een verzadigd gevoel. Het heeft ook een positieve werking op de darmtransit. Daarnaast is het ook een goed alternatief voor brood.

Klopt het dat je 's avonds het best vermijdt om koolhydraten op te nemen?

Een vaste regel: eet 's avonds niet later dan 2 uur voor het slapengaan: anders krijg je die maaltijd niet meer verteerd!

's Avonds eet je inderdaad het best geeen koolhydraten. Aardappelen, rijst of pasta zijn brandstof voor ons lichaam maar het probleem is: 's avonds heb je geen energie meer nodig en je krijgt die niet meer verbrand.

Dan worden deze koolhydraten opgeslagen als vet.

Zijn alle koolhydraten even calorierijk?

Het belangrijkste om te weten als je op dieet bent: in rijst en pasta zitten dubbel zoveel calorieën als in aardappelen. Een andere tip: verminder je portie koolhydraten of eet meer groenten.

Je kan ook kiezen voor volwaardige koolhydraten: volkorenrijst en volkorenpasta. Daar heb je minder van nodig om een verzadigd gevoel te krijgen.

's Middags kan je wel je koolhydraten gebruiken, dan heb je nog de hele dag om die energie te verbranden.

Wat zijn goede tips voor je middagmaaltijd?

  • Eet een heel grote kom soep met een boterham (zonder beleg.)
  • Een groot bord rauwkost met een cracotte.
  • Warm eten met toch aardappelen of wat minder rijst dan je anders zou nemen.

Waarom heb je soms toch zo snel weer honger?

Omdat je ’s middags te weinig koolhydraten eet.

Het hongergevoel gaat sneller opkomen als je koolhydraten weglaat. Je heb energie nodig als brandstof voor de rest van de dag!

Tips voor light sausjes

Recept light bechamelsaus:

  • 100 ml magere melk
  • 6 gr bloem
  • peper
  • nootmuskaat
  1. Neem je bloem, meng het met melk (zorg dat je geen klonters hebt).
  2. Giet er de rest van de melk bij.
  3. Breng dat aan de kook en breng op smaak.

Recept magere kaassaus:

Maak de bechamelsaus (een witte saus dus) en voeg 20 gr magere kaas bij.

Recept magere tomatensaus:

  • Neem 200 gr tomaten
  • halve ajuin
  • een kwart groentenbouillonblokje
  • basilicum
  • peper
  • eventueel wat water om te garen.

Je kan altijd een beetje maïsszetmeel gebruiken als je je saus wil binden.

Recept magere cocktailsaus:

  • 75 gr magere platte kaas
  • halve eetlepel citroensap
  • 2 eetlepels ketchup.

Dit mengen en op smaak brengen met peper en eventueel beetje zout.

Wat met vers fruitsap? Of zitten daar veel calorieën in?

Vers fruitsap mengen is goed maar pas op: je gaat snel 3 appelsienen persen voor een goed glas.

Weet dat je al die suikers van je appelsien binnenkrijgt, maar niks van de vezels want die blijven achter in de machine. Ook de pulp met de vitaminen!

Als je gaat sporten, kan je het best ervoor of erna eten als ik echt wil afvallen?

Beter ervoor: als je bv. gaat lopen om 20 uur ’s avonds, probeer dan al warm te eten rond 18.00 u of 18.30 u. Eet na het sporten een kleine laatavondsnack - want als je daarna nog zou eten, dan neem je alle calorieën weer volop in.

Een goede laatavond snack?

  • Een stuk fruit of
  • pot magere platte kaas of
  • magere yoghurt of
  • een kom soep of
  • een magere koek: betterfood of vitabis, of rijstwafel, maiswafel.

Welke groenten en fruit kan je het best vermijden?

Fruit: druiven, bananen, passievruchten, lychee en mango: daar zitten veel suikers in. Ook opletten met fruitconserven op siroop (daar is suiker bijgevoegd).

Groenten: alle soorten bonen, witte erwten, linzen, mais, avocaat, olijven, schorseneren, mais.

Vette vissen (omega 3): zijn wel gezond, maar vermager je er van?

Er zijn 3 soorten vis:

  1. De magere vis met vetgehalte lager dan 1% = tong, rog, pagasius, victoriabaas, garnaaltjes.
  2. De halfvette vis met vetgehalte tussen 1-5% = tarbot en kabeljauw
  3. De vette vis met meer dan 5% vetgehalte= bv zalm of makreel

Hoe vetter, hoe meer omega 3. Die heeft een beschermende functie tegen hart en vaatziekten. Voor je gezondheid kies je beter vette vis. Hoe vetter de vis, hoe meer calorieën... maar vis eet je nu eenmaal niet elke dag.

Wat met je BMI?

Die mag max 25 zijn. Maar geen zorgen, het is pas vanaf hoger dan 28 dat je moet opletten en vrezen.

Je BMI berekenen

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!