"Ik wil snel leren skiën"

dinsdag 5 februari 2013 - 11:00
skiles
Hilde gaat met haar vrienden mee op skireis. "Al mijn vrienden kunnen skiën, iedereen behalve ik! Ik ben niet bang van een nieuwe uitdaging, maar de skireis is al binnen 3 maanden. Kan ik zo snel nog

Hilde gaat met haar vrienden mee op skireis. "Al mijn vrienden kunnen skiën, iedereen behalve ik! Ik ben niet bang van een nieuwe uitdaging, maar de skireis is al binnen 3 maanden. Kan ik zo snel nog leren skiën? Hoe moet ik dat aanpakken?"

Daarvoor kwam Peter Van Doren van de Vlaamse Ski- en snowboardfederatie langs bij De Madammen.

Welke tips kan je geven aan Hilde?

Alles hangt af van hoeveel tijd en hoeveel budget je hebt.

Je kan langs gaan in de 'indoor snowvalley' in Peer maar je moet elk weekend gaan, want 4 of 5 lessen is toch een minimum. Je kan een les in groep nemen maar in het geval van Hilde is het beter om privé-lessen te volgen.

Grofweg mag je rekenen op 25 euro per uur + pistetoegang + materiaal, dan komt je toch ongeveer op 50 euro per uur. 5 zulke lessen betekent 250 euro. Als je dan een goede leraar hebt en wat aanleg kan je leren skiën!

Hoe ziet zo’n indoorskipiste eruit? Geeft het geen vertekend beeld, zonder bergen?

Inderdaad: weet dat het een beginnerspiste is.

Het parcours is veel korter en de hellingen zijn perfect om iemand te leren skiën. Je hebt er nooit slecht weer, of nooit slecht zicht. Je kan er perfect je snelheid controleren, makkelijk uitwijken en bochten maken.

Kan Hilde zich ook fysiek voorbereiden?

Dat kan en sommige fitnesscentra bieden het ook zo aan. 3 maanden is kort maar het moet lukken.

Er zijn een aantal belangrijke spiergroepen: je bovenbenen: dat draagt je gewicht, dat heb je nodig om te skiën.

  • Hilde moet speciale, korte oefeningen doen! Elke inspanning is altijd heel kort: van 30 seconden tot 2 min. Daarna rust je en doe je weer een korte inspanning. Je kan je lichaam op die manier voorbereiden op het ‘verzuren’. Zo kan je je spieren versterken.
  • Andere oefening is het fietsen op een gewone ‘home trainer’ maar met een zwaardere wattage op je fiets om je lichaam te doen wennen. Zo kan je anticiperen op je lichaam dat sowieso stijf zal worden na 1-2 dagen.
  • Nieuwe skiërs moeten ook trainen op ‘stabiliteit’, bv. met kussens van ‘balance boards’, die dienen om de stabiliteit van gewrichten te trainen.

De bijstandsverzekeringen zou blij zijn mochten alle skiërs zich op voorhand voorbereiden! Hoe meer je je klaarstoomt, hoe minder verzuring, en hoe minder kans op een ongeval. De meeste recreatieskiërs zijn na 2 dagen erg verzuurd.

Kan je niet best ter plekke nog lessen nemen?

Ga hier naar een indoor piste. En neem ter plekke nog twee dagen les in de gebergte!

Dan kan je het best op de makkelijke piste beginnen, de groene piste. Bouw rustig je vertrouwen op. Ga dan pas naar blauw of rood en dan zwart.

Wat is de meest gemaakte fout bij beginners?

Beginnelingen willen te snel draaien. Dat heet een ‘z-skiër’. Zij maken meteen ‘Z bochten’. Dat komt omdat ze bang zijn van hellingen, om recht naar beneden te gaan en dus willen ze meteen draaien.

Beginners maken ook te weinig vertikale bewegingen: ze moeten op en neer bewegen met hun lichaam.

Meer info: de indoor snowvalley

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!