Kinesist Annelies De Groef: "Een korte intensieve training van 20 minuten is even effectief als anderhalf uur lopen!"

vrijdag 5 juni 2020 - 14:16
Qua sporten en beweging hebben sommigen onder ons een tijdje stil gelegen. We steken de schuld op corona, maar binnen een kleine maand is het zomervakantie. We kunnen weer naar zee en mogen op vakantie naar het buitenland. Kan ik nu nog iets doen om een beach-proof lichaam te krijgen tegen deze zomer? Die vraag stelde Siska Schoeters zich bij ‘De Madammen’. Kinesiste en sportcoach Annelies De Groef geeft uitleg.

Ze heeft namelijk de perfecte training voor Siska Schoeters. “HIIT is een afkorting van ‘High Intensity Interval Training’. Het zijn heel korte work-outs van 20 tot 30 minuten. Je werkt telkens met hele korte, maar intensieve intervallen: 20 sec intensief trainen afwisselend met 10 seconden rust. Doordat je hartslag piekt en daalt, is de training even efficiënt als anderhalf uur lopen. Het is een zeer effectieve manier om snel fit te geraken."

Voor iedereen

“Het is een beetje afzien. Dat is ook wel de bedoeling. Het is vooral efficiënt voor mensen die nu weer beginnen werken en het dagelijkse probleem hebben om sporten in te plannen in een drukke agenda. Voor hen is dat ideaal, want het is maar 20 minuten, maar is het wel afzien. Het is heel intensief. Het goede is wel dat het intensief is voor naargelang je eigen kunnen. Je kan het niet vergelijken. Ook een sportman kan HIIT-trainingen doen, net als iemand die amper gesport heeft. Je moet 90% van je maximum geven tijdens de intensieve periodes, maar 90% van je maximum is bij iedereen verschillend.”

“Het voordeel is dat je de oefeningen heel gemakkelijk kan aanpassen. Heel veel oefeningen zijn al springend, maar je kan ze ook al stappend uitvoeren. Gedurende 20 seconden, maar je kan zelf de frequentie kiezen. Je kan de oefening sneller of trager uitvoeren, zolang het voor jou maar intensief genoeg is.”

Je kan beter met wat foutjes sporten, dan helemaal niet sporten.

Annelies De Groef

Een mooi resultaat

“Ik ben een beetje een atypische kinesist, denk ik. In mijn ogen kan je beter met wat foutjes sporten, dan helemaal niet sporten. Veel mensen zijn daar wat bang van en laten het sporten dan maar zo: 'Oei, mijn rug of knieën gaan pijn doen!' Het belangrijkste is dat je tussen je trainingen voldoende tijd laat om te rusten, voor je weer een tweede training houdt.”

“De meeste studies zeggen dat je na 6 weken zelf al een verschil zou zien, en na 8 weken merkt ook de buitenwereld een verschil met hoe fit je eruit ziet. Het is natuurlijk altijd heel gevaarlijk om er een tijd op te plakken. Het hangt af van de voeding die je eet en of je zwaarlijvig bent. Ben je zwaarlijvig? Dan ga je sneller resultaat zien dan bij iemand anders. Ik denk dat je ongeveer een 8-tal weken nodig hebt om een mooi resultaat te hebben als je 2 à 3 keer per week een HIIT-training doet.”

“Het voordeel van HIIT is dat je weinig excuses hebt die overeind blijven staan. Je kan het thuis doen en je hebt geen materiaal nodig. Bij de oefeningen die ik heb uitgewerkt, gebruik ik enkel een fles water. Ik ben zelf begonnen met oefeningen die ik online heb gevonden en dat was vaak met professioneel materiaal. Ik ben kinesist, ik heb dat uiteraard allemaal. Maar mijn vriendinnen zeiden ook dat ze het niet hebben en vroegen zich af of ze dat nu allemaal moesten kopen. Op die manier heb ik de oefeningen herschreven waarbij je enkel je lichaamsgewicht en een fles water gebruikt. Zo kan iedereen thuis aan de slag en heb je geen excuses meer!”

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!