de madammen
Kolonel Poesen over sneller vliegen dan het geluid: "Door de geluidsmuur gaan klinkt spectaculair, maar als piloot merk je er zelf weinig van"
wo 9 dec. - 1:55
Berekende risico's
Chuck Yeager is één van de pioniers van de militaire luchtvaart. "In de begindagen was het niet zonder gevaar om in snelle vliegtuigen te kruipen", vertelt Kolonel Poesen. "Chuck was een moedig figuur. Hij was leergierig en hij was niet bang om nieuwe domeinen te ontdekken. Het was volledig onbekend wat er zou gebeuren met het vliegtuig en de piloot als je sneller zou vliegen dan het geluid. Maar dat wil niet zeggen dat Chuck en zijn collega's roekeloos waren. Ze namen eerder berekende risico's."
Concorde
Om door de geluidsmuur te vliegen moet je sneller vliegen dan het geluid. Dat ligt rond de 1200 km/h. Maar om dat te halen moet het vliegtuig aan enkele voorwaarden voldoen, vertelt Jeroen Poesen, basiscommandant van Kleine-Brogel. "Niet elk toestel kan dat. Het heeft een specifieke vorm nodig en zware straalmotoren. Als gewone burger kon je alleen door de geluidsmuur vliegen met de Concorde. Dat was het enige commerciële vliegtuig dat aan de vereisten voldeed."
Knal!
Wanneer je door de geluidsmuur vliegt, dan haalt je vliegtuig het geluid dat het zelf produceert in. Daardoor ontstaat er een schokgolf en hoor je een luide knal. In het Engels heet dat de 'sonic boom' . "Als piloot merk je in de huidige toestellen weinig van dat fenomeen. Je ziet het alleen op de meters in je cockpit. Maar in het toestel waar Chuck mee vloog in 1947, was het wel voelbaar. Dat begon te schokken."
Piloten vliegen in België niet zomaar door de geluidsmuur. Dat gebeurt alleen bij noodzakelijke testvluchten of bij een noodgeval, vertelt kolonel Poesen. "Als we het op voorhand weten, dan communiceren we het ook aan de bevolking. Sinds de aanslagen in 2016 hebben we daar extra aandacht voor."