Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de madammen

de madammen

Omgaan met ergelijke collega's

di 25 sep. - 8:30

Thomas heeft een ongelooflijk fijne baan, een leuke baas en de meeste collega’s zijn sympathiek. "Maar er zit er één tussen waar ik elke dag moet mee samenwerken die het bloed van onder mijn nagels ha
Omgaan met ergelijke collega's

Thomas heeft een ongelooflijk fijne baan, een leuke baas en de meeste collega’s zijn sympathiek. "Maar er zit er één tussen waar ik elke dag moet mee samenwerken die het bloed van onder mijn nagels haalt. Ik wordt er enorm gestresseerd van! Wat kan ik doen?"

Dat je niet met iedereen kan omgaan, is op zich niet meer dan normaal. En zeker als mensen moeten samenwerken rijzen er vroeg of laat wel eens problemen op.

De voornaamste oorzaken zijn: persoonlijke tegenstellingen. Collega’s houden er andere ideeën op na, ze hebben een andere instelling of een andere kijk op de zaken.

Als je bedenkt dat volgens onderzoek mensen iets meer dan 2 uur per week bezig zijn met zo'n conflict, dan is duidelijk dat er op de werkvloer wel degelijk aandacht moet besteed worden aan conflicten en dat die best zo snel mogelijk moeten opgelost worden.



Maar hoe los je die conflicten op? Hoe ga je ermee om?

Katja Janssens is preventieadviseur en benadrukt dat je het - in de mate van het mogelijke - met de persoon zelf zo snel mogelijk uit te praten.

Breng jouw boodschap zo snel mogelijk over en doe dit op een duidelijke manier, want vaak is wat je zegt niet helemaal duidelijk voor de tegenpartij!

Er zijn verschillende methodes om die boodschap over te brengen. Een methode die wij vaak gebruiken is de sandwich methode:

Het principe steunt op het geven van positieve feedback. Elke negatieve feedback die je aan je collega geeft moet je koppelen aan een positieve boodschap.

1. Begin best met een positieve boodschap

2. Dan breng je de moeilijke boodschap.

3. Afsluiten doe je best met een positieve conclusie…. Zoiets als “We gaan er in de toekomst rekening mee houden”.

Wat je ook best niet doen: geef geen kritiek op de persoon zelf, maar op zijn gedrag!

Zeg niet: Jij bent moeilijk om mee samen te werken.
Maar zeg: Ik vind het moeilijk om met je samen te werken wanneer je dat of dat gedrag stelt.

Als dit niet helpt...

Kan je niet met de persoon zelf praten, ga dan naar je baas. Dergelijke conflictbeheersing hoort ook tot haar of zijn takenpakket.

Verder heb je de vertrouwenspersoon op het werk. Hij maakt deel uit van het personeel, maar heeft een extra opleiding genoten. Je mag hem contacteren over pesten op het werk, maar ook over conflicten op het werk.

Dan heb je ook nog de preventie-adviseur voor psychosociale aspecten. Elk bedrijf heeft zo iemand in dienst, bij hem kan je ook zeker terecht!

Je kan trouwens ook terecht bij de arbeidsgeneesheer en, als het eerder met het werk zelf te maken heeft, kan je aankloppen bij je vakbond.

Algemeen gesproken geldt trouwens: ga op een hoffelijke en respectvolle manier om met de afspraken op je werk en probeer alle afspraken te respecteren.

En als het echt niet lukt: trek dan tijdig aan de alarmbel: ga je eigen verwachtingen duidelijk maken aan collega, baas of de specifieke instanties op het werk.

Meer tips voor zowel werkgevers als werknemers voor een goede sfeer op het werk vind je HIER.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet