Psychologe Tine Daeseleire: "Meteen terug in je auto kruipen na een ongeval is niet de beste methode"

woensdag 4 december 2019 - 12:11
Foto: Pixabay
In het televisieprogramma ‘Het Huis’ vertelde Wout van Aert over zijn crash tijdens de tijdrit in de Tour de France. Van Aert bleef toen haperen aan dranghekken die aan de kant van de straat stonden. Hij praatte in ‘Het Huis’ over de val en de angsten die je eraan kan overhouden. Tine Daeseleire, pyscholoog, praatte bij De Madammen over angsten en trauma's.

“Angsten en trauma’s zijn vaak verbonden met elkaar. Als mensen iets ergs en uitzonderlijk meemaken, waar ze in het dagelijkse leven niet op voorbereid zijn, dan gaan we ons veiligheidsgevoel op proef stellen. We denken dat we een bepaalde veiligheid en controle hebben in het leven, als dat uiteindelijk verstoord geraakt dan krijg je angst. We zien vaak dat angst zich uit na een schokkende of traumatische ervaring. Bij een traumatische gebeurtenis uit die angst zich ook anders dan bij een fobie of gewone angst. Je kan na een trauma bijvoorbeeld nachtmerries krijgen. Dit type van angst gaat meer over het herbeleven of terugdenken aan de gebeurtenis.”

Angst meteen overwinnen? 

Cathérine vraagt zich af of we na een auto-ongeval net niet snel terug in de auto moeten stappen om de angsten weer te overwinnen. Tine Daeseleire is hier niet volledig mee akkoord: “In het begin is vermijding een goede reactie, zo krijgt je lichaam en geest wat rust. In het begin wil je eigenlijk niet geconfronteerd worden met die negatieve gevoelens of triggers. Dat is ook een normale reactie. Het klopt dus niet helemaal dat je best meteen snel terug in je auto moet kruipen na een ongeval. Als je schokkende gebeurtenissen hebt meegemaakt, is het belangrijk dat je toch even de tijd neemt om te verwerken wat er gebeurd is. Daarna kan je langzaam terug stappen nemen om de confrontatie aan te gaan."

Het is belangrijk om eigenlijk alles stapje voor stapje te doen. De meeste mensen verwerken schokkende gebeurtenissen voor 90% op een natuurlijke manier

Tine Daeseleire

"Als je de confrontatie met je trauma terug aangaat, moet je dat doen met de verwachting dat je die herinnering van het trauma niet kwijt bent. Je lichaam maar ook je geest gaan je aan de gebeurtenis doen herinneren, want je hebt iets ergs meegemaakt. Misschien was je leven wel in gevaar. Het is belangrijk om eigenlijk alles stapje voor stapje te doen. De meeste mensen verwerken de meest schokkende gebeurtenissen voor 90% op een natuurlijke manier. Maar het is belangrijk dat je hierin gesteund wordt, dat je het ook erkent en uitleg krijgt over de impact van de gebeurtenis. Soms zijn er mensen die vast zitten in die vermijdingsdrang, dan kunnen we na een tijd spreken van een posttraumatische gebeurtenis. Tijdens de verwerking zal je af en toe nog wel herinnerd worden aan bepaalde triggers, door deze te erkennen en meer positieve ervaringen op te doen zal je ook terug meer zelfvertrouwen krijgen.”
 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!