Smullen van havermout met Pascale Naessens

donderdag 11 mei 2017 - 12:18
Havermout is hot. Als ontbijt, verwerkt in koekjes, zelfs in smoothies. Hoe komt dat?
  • Havermout is gezond. Het verlaagt de cholesterol, bevat veel anti-oxidanten en is van nature glutenvrij. 
     
  • Het is bovendien ook superlekker én zorgt ervoor dat je je lange tijd verzadigd voelt en niet snel naar een koekje of snoepje pakt.
     
  • Het is ook een goedkoop product en is lang houdbaar, indien je de verpakking goed afsluit.

Wat is havermout eigenlijk?

Havermout zijn haverkorrels die volgens een bepaald procédé tot vlokken zijn geplet. Er bestaan verschillende soorten, en de bereidingstijd wil al eens verschillen.

  • Havermout: van de hele haverkorrel, kooktijd 15 minuten.
     
  • Snelkokende havermout: van gebroken haverkorrels, kooktijd 5 minuten.
     
  • Instant havermout: is voorgekookte, snelkokende havermout. Wordt meestal in zakjes verkocht waar je alleen nog melk of water aan toe moet voegen, en bevat vaak suiker, zout en andere smaakmakers.

Koekjes van havermout, banaan en kokos

Hieronder vind je alvast eenvan de favoriete recepten van Pascale Naessens op basis van havermout.

havermoutkoekjes

Ingrediënten: 

  • 2 rijpe bananen
  • 80 g havermout
  • 50 g geraspte kokos

Bereiding: 

  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Prak de bananen tot een smeuïge pap. Meng er de havermout en de geraspte kokos onder. Maak er hoopjes van en leg ze op een bakplaat.
  • Zet 15 à 20 min in de oven.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!