Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de madammen

de madammen

Verkeersexpert Hajo Beeckman verklapt hoe het verkeersnieuws gemaakt wordt: "We weten van een half miljoen auto's in België hoe snel ze rijden"

di 3 mrt. - 10:39

Frank Deboosere is sinds kort niet alleen onze weerman. Hij is het komende jaar ook de mascotte van Agentschap Wegen en Verkeer. "Frank zal de weggebruikers informeren voor ze achter het stuur kruipen", luidt het. Maar hoe weet onze verkeersredactie waar de files op de autosnelwegen staan? Verkeersexpert Hajo Beeckman verklapt hoe het verkeersnieuws gemaakt wordt.

“Vroeger werd het verkeer met tellussen in het asfalt van de autosnelwegen gemeten. Dat zijn magnetische lussen die verstopt werden in het asfalt. Die lussen telden dan hoeveel auto’s er circuleerden en aan welke snelheid ze reden”, legt Hajo uit. “Het voordeel is dat we zo niet alleen informatie over de files hebben, maar ook vertragingsinformatie. “Je weet hoelàng je in de file staat.” Maar ze hadden een nadeel. “Die lussen lagen niet overal. Dus we hadden niet genoeg informatie”, zegt Hajo. Daarom koos de VRT in 2011 al om de gps data uit de auto’s zelf te gebruiken.”

"We weten van een half miljoen Belgen hoe snel ze rijden"

“Via het bedrijf Be-Mobile, een Belgisch verkeersbedrijf waarmee we samenwerken, weten we van ongeveer van een half miljoen auto’s in België hoe snel ze rijden. Daardoor hebben we heel accurate informatie over files”, verduidelijkt Hajo. Die informatie beperkt zich niet alleen tot de snelwegen, maar alle wegen worden in kaart gebracht. “Zelfs de kleinste straatjes”, geeft Hajo mee. “Dat is handig want als er op de autosnelweg een groot ongeval gebeurd is, dan ontstaat er vaak sluipverkeer via de kleinere wegen.”

"We gebruiken ook data uit Waze, TomTom en Touring Mobilis"

“Het hangt wel af van de bron hoe lang het duurt vooraleer we de informatie hebben”, vertelt Hajo. “Meestal krijgen we die van de politie. Maar soms merken we op de filekaarten iets op en dan gaan we zelf op zoek naar de oorzaak. We gebruiken dan bijvoorbeeld Waze, TomTom of Touring Mobilis. Dan kunnen we de oorzaak binnen de 30 seconden vinden. We maken dan meteen contact met de radionetten en dan weet je heel snel waar je niet moet zijn."

Rechtstreeks inbellen

“Bel bij levensgevaarlijke situaties, bij spookrijden bijvoorbeeld, meteen naar de hulpdiensten”, waarschuwt Hajo. Maar het is ook altijd handig als je ons op de hoogte brengt. Zo kunnen wij de andere luisteraars snel informeren over onverwachte files. Bel dan handsfree naar 02 741 54 49 of stuur een berichtje in de Radio 2-app”, besluit Hajo.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet