Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de madammen

de madammen

Waarom kom je IKEA niet buiten zonder aankopen?

wo 24 jan. - 11:36

Je ging voor een matras naar de IKEA, maar je kwam ook buiten met een kastje, nieuwe kussens, een plant en een lamp. Daarnaast ben je op de koop toe blijven eten in het restaurant en je hebt achteraf in de shop nog wat Zweedse balletjes gekocht voor thuis?

Je raadt het al: je bent niet de enige! Heel weinig mensen kunnen de IKEA buiten wandelen zonder iets gekocht te hebben.  

Dat heeft alles te maken met de perfecte marketing- en verkoopsstrategie van het Zweedse woonwarenhuis. Hoe de vork aan de steel zit, dat vertelt Katelijn Quartier je in dit college van de Universiteit van Vlaanderen

Tip

Geen tijd om het filmpje te bekijken? Onderaan vind je een samenvatting! 

Hoe komt het dat je de Ikea niet kan buiten komen zonder aankopen? 

Ikea zet daarvoor in op 4 zaken.

1. Exterieur

  • Verleiding vanop de snelweg: het grote logo en de herkenbare ‘blok’
  • Feest op de parking: vlaggetjes
  • Verleiding op de parking: heldere structuur, zeer leesbare gevel en al meteen zicht op de beloning (want de reis waar we aan beginnen zal lang en zwaar zijn): het restaurant.

2. Interieur

Waar ze vroeger de consument volledig afsneden van de buitenwereld om deze te onderdompelen in de winkel, heeft Ikea de meerwaarde van daglicht erkend. En dit met name in de inkom, in het restaurant en in de plantenafdeling.

Ook tussendoor werkt men soms met daglicht door de vluchtwegen in glas te maken (we voelen ons veiliger als we weten waar we zijn in het gebouw), of door kamers echt daglicht te geven.

Ook is enkel de verlichting die ze verkopen zichtbaar in de winkel. De verlichting die de verschillende kamers uitlicht is niet zichtbaar door het rasterplafond.

3. Ruimtelijke invulling

De hele weg die de klant moeten afleggen is slim uitgezet.
 

  • Landingszone (+toilet + kinderhoek) die enorm groot is maar dat is ook nodig omdat je daarna voor pakweg 5km vastzit. Deze zone dient om iedereen te laten acclimatiseren, tot rust te laten komen van de rit naar de winkel. 
     
  • Boven: De flow is met voorbedachte rade uitgezet. Je moet zigzaggen, telkens botsend tegen een nieuwe display, inspiratiehoek of wat dan ook. Het pad is altijd duidelijk aangegeven, met rechts inspiratie en links verkoop.
     
  • De kamers en inspiratieboxen waar je verleid wordt en waar inspiratie gegeven wordt, zijn ontworpen alsof we een echte kamer of huis binnenlopen om het de klant zo eenvoudig mogelijk te maken zich in te beelden hoe bij hen eruit zou kunnen zien. Ikea verkoopt dan ook geen meubels, Ikea verkoopt ideeën, inspiratie en oplossingen.
     
  • Pauze: shoppen even beu? Daar is reclame voor het restaurant (een beloning!). Even uitblazen (in een Ikea interieur!). Ikea rekent er ook dat je dan je kinderen gaat halen (uur is om) om samen te eten/drinken. Vlakbij het restaurant, de laatste afdeling boven is de kinderafdeling, hoe toevallig… Ikea beseft heel goed dat de kinderen van vandaag de consumenten van morgen zijn.
     
  • Beneden: de markthal is een verlengde van boven. Weinig rechte paden, heel veel producten, die op een prikkelende manier worden gepresenteerd.  
     
  • Magazijn: op dit punt hebben we nog net genoeg energie om heel rationeel en functioneel te handelen en onze gekozen producten uit het magazijn te halen. We passeren eerst netjes het ‘kar-station’ vooraleer we kunnen beginnen opladen.
     
  • Als laatste krijgen we de kans om onszelf nog een keer te belonen daar ter plaatse of een lekkere ‘take home’ snack.

4. Communicatie

  • Duidelijk (nadruk op prijs) en veel (elke boodschap wordt minstens 3 keer herhaald op verschillende manieren).
  • Alomtegenwoordig persooneel. 
  • Overal kan je een zak meepikken,
  • Lintmeters en potloden staan altijd ter beschikking.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet