de madammen
Wim Slabbinck over seksuele voorlichting: "Lessen over seksualiteit zouden het hele jaar door gegeven moeten worden, niet een paar keer per jaar"
vr 9 apr. - 10:43
Gênant onderwerp
Hoe komt het toch dat er nog gêne ontstaat wanneer we praten over seks? “Als we specifiek naar kinderen kijken, krijgen die dat eigenlijk mee van volwassenen. Ze leren dat door verschillende maatschappelijke signalen. Zo komen ze bijvoorbeeld eens aan hun geslachtsdelen als kind en merken ze dat wij als ouder of volwassenen dat niet goed ontvangen. We gaan die schaamte dan eigenlijk doorgeven aan onze kinderen, ze pikken ook gemakkelijk op dat die thema’s minder bespreekbaar zijn dan andere dingen”, vertelt seksuoloog Wim Slabbinck.
De dochter van Anja Daems vindt het ook niet zo gemakkelijk om met haar mama over onderwerpen als seks en seksualiteit te praten. “Dat is toch wel een typisch voorbeeld van iemand van 12 jaar oud. Die willen liever met leeftijdsgenoten praten over seks, niet met ouders. We zien dat kinderen die richting de puberteit gaan, meer iets hebben van: laat me met rust hierover, ik trek mijn plan wel”
Lessen seksuele voorlichting
Dan zou je je wel eens kunnen afvragen als ouder: hoe belangrijk zijn die lessen seksualiteit op school nog? Als jongeren het toch liever onderling bespreken? “Ze blijven enorm belangrijk! Je seksualiteit leren begrijpen zou eigenlijk continue moeten gebeuren in scholen, niet in een paar lesjes doorheen het jaar. Het is ook enorm jammer dat deze lessen nu ‘on hold’ gezet worden. Zeker voor jongeren die 13 à 14 jaar zijn, want zij staan aan het begin van hun seksualiteit en dan zijn zulke lessen zeker relevant.”
Context leren begrijpen
“Jongeren kunnen heel veel informatie terugvinden op internet, je hebt ook programma's voor kinderen zoals ‘Dokter Bea’, dat zijn heel goede informatieve programma's. Maar we weten uit onderzoek dat kinderen, maar ook volwassenen, toch het meeste leren over seksualiteit door met leeftijdsgenoten hierover te praten."
"Je moet ook leren om seksualiteit meer in context te kunnen plaatsen. Als de dochter van Anja bijvoorbeeld op een pornowebsite terecht komt, dan ziet zij bepaalde dingen maar mist ze volledig de context hierrond. In lessen seksuele opvoeding kan de school of de persoon die de vorming geeft dan meer context geven. Het is vooral belangrijk dat je kinderen weten dat als ze meer informatie van je willen, dat ze bij je terecht kunnen wanneer dat nodig is. ”