Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de madammen

de madammen

Zo kijken Radio 2-luisteraars terug op hun seksuele voorlichting: "Hoe een zaadcel en een eicel bij elkaar geraakten, dat bleef een mysterie"

vr 9 apr. - 11:41

Voor sommige jongeren zijn de lessen seksuele voorlichting nog steeds een gênant onderwerp, er heerst anno 21ste eeuw nog steeds taboe rond het thema seks. Praat jij over seks met je kinderen? En hoe waren jouw lessen seksuele voorlichting? Via de Radio 2- app kregen we tal van opvallende verhalen opgestuurd!
© Pexels

Maar eerst, wat is nu eigenlijk een goede les seksuele voorlichting?

“Dat gaat niet over de handeling of seks zelf, maar eerder over seksualiteit. Over de beleving", legt seksuoloog Wim Slabbinck uit. "Een goede les seksuele voorlichting gaat eigenlijk geen enkel onderwerp uit de weg, je moet daarin alles durven te behandelen. Als je bijvoorbeeld ervan uitgaat dat er in je school geen ‘gasybashing’ bestaat, dan zie je toch dat de kans groot is dat er toch vooroordelen daarover rondgaan. Je laat ook het best kinderen of jongeren zoveel mogelijk participeren in die lessen. Als school kan je dat bijvoorbeeld doen door een collectebus te maken waar jongeren anoniem een briefje in kwijt kunnen met hun seksuele vragen. Zo krijg je vooral thema’s aan bod die zij belangrijk vinden.”

We vertrekken in seksuele voorlichting nog te vaak van de gevaren, we moeten vooral ook meegeven dat het plezierig is!

— Wim Slabbinck

Seksualiteit is vooral ook plezier! 

Seks en seksualiteit draaien niet alleen om functionele dingen, iets wat wel vaak vergeten wordt. “Seksualiteit moet vooral ook besproken worden als iets dat heel plezierig is. En dat moet eigenlijk de kernboodschap zijn. Je moet niet altijd vertrekken vanuit de gevaren. Of de angst bijvoorbeeld om zwanger te worden. Je moet die informatie over zwangerschap en seksueel overdraagbare ziektes zeker meegeven, maar je moet vooral ook vertellen dat je er fijne dingen uit kan beleven. We moeten nog meer het seksuele plezier centraal zetten, vooral bij meisjes komt dat te weinig aan bod.”

Hoe waren jouw lessen seksuele voorlichting? 

Dat het onderwerp nog steeds leeft, getuigt ook de enorm toestroom van berichten in de Radio 2- app tijdens 'De Madammen'.

"Als de leerkracht godsdienst met zijn koffertje kwam, dan was het van dat!"

Anja Daems had het geluk dat haar mama heel open communiceerde over het onderwerp, op school verliep het nog een beetje moeizaam. “Wij mochten ook briefjes in een bus steken en dan kwam op een bepaald moment de leerkracht godsdienst met een koffertje. En dan wisten we: ja, ‘t is van dat! De les komt eraan! Daarin zaten allerlei voorbehoedsmiddelen.

"Ik wist op 18- jarige leeftijd niet dat er ook andere relaties waren dan een monogame man-vrouwrelatie"

Wim Slabbinck miste toch nog enkele interessante onderwerpen in zijn seksuele voorlichting. “Bij ons was dat dus met een banaan en een condoom. Ik heb vooral in die lessen gemist dat, als ik 18 jaar oud was dus niet wist dat er ook andere relatievormen bestonden dan een pure monogame man-vrouw relatie. Daar is niets mis mee, maar het is ook zinvol om open over de andere soorten relaties te kunnen spreken. Ook seksuele oriëntatie bijvoorbeeld, dat kwam bij ons niet aan bod. We moeten die genderdiversiteit ook bespreekbaar maken. In een ideale wereld zou er ook meer aandacht moeten zijn voor het relationele. Wat relaties zijn, hoe je een gezonde relatie kan herkennen? En dat het veel breder gaat dan enkel puur over seks. ”

"Ik dacht dat ik zwanger zou worden van naast een jongen op een bank te zitten!" 

Els uit Diksmuide werd geboren in 1963, ze werd opgevoed door haar grootouders. "Ik weet nog toen ik voor het eerst ongesteld werd, mijn grootmoeder zei, en zorg nu maar dat je niet met een pakje thuiskomt! Wist ik waarover ze het had? En hoe? Ik dacht echt dat ik zwanger zou worden van naast een jongen op een bank te zitten! Gelukkig is er al veel veranderd en word je als kind niet meer zo dom gehouden." 

"Wij kregen een tekenfilm te zien waar twee mensen seks hadden en een badeend toekeek" 

Laila uit Sint-Niklaas werd naar 'de befaamde videokamer' gestuurd op school. "Daar kregen we een tekenfilm te zien waarin een vrij mollige dame seks had met een graatmagere man, maar dat dan in tekenfilmvorm. En daar was een badeendje dat daarop zat te kijken. Ik vond dat héél verwarrend (lacht). Het is ook jammer dat er nooit andere relatievormen besproken werden, alleen maar een relatie tussen een meisje en een jongen." 

"Hoe een zaadcel en een eicel bij elkaar geraakten, dat bleef een mysterie" 

Rita uit Nijlen kreeg vooral biologische kant van het verhaal te horen. "Wij kregen seksuele voorlichting in het 5e studiejaar. Eigenlijk was het heel beknopt: wat is het verschil tussen een jongen en een meisje. En je hebt een zaadcel en een eicel, daar komt een baby uit. Maar hoe die twee dan bij elkaar geraken, dat bleef een groot mysterie (lacht)! 

"Abortus en scheiden van je partner kon niet door de beugel!" 

Floren uit Aalter is twintiger en vindt dat er nog wat werk aan de winkel is. "We kregen een paar lessen seksuele voorlichting en bij één van die lessen kwam er een gastspreker. Iemand van een uiterst conservatieve anti-abortusbeweging spreken. Die vertelde ons dat abortus niet door de beugel kon. En dat we beter ook geen voorbehoedsmiddelen konden gebruiken. Als kind van gescheiden ouders was dat toch heel kwetsend om te horen. Hoe is het mogelijk dat je zo iemand aan het woord laat in lessen voorlichting? Dit voorval gaat ook niet over de jaren 60 maar gebeurde in 2010." 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet