The Beatles & The Rolling Stones: week 3 (van 16 tot 20 juli)

maandag 30 juli 2012 - 12:48

16 juli - The Beatle: Amerika

Hoe is het Amerikaanse avontuur van The Beatles begonnen? Wel, bij platenmaatschappij Capitol stonden ze aan de andere kant van de Atlantische Oceaan niet meteen te springen om hun platen uit te brengen, de muziek van the fab four was naar verluidt niet geschikt voor het Amerikaanse publiek.

En toch, op een dag, begin december 1963, stuurde Marsha Albert – een meisje van 15 – een brief naar WWDC, een lokaal radiostation in Washington. In die brief vroeg ze of ze bij de radio eens een plaat van The Beatles wilden spelen. Eén van de deejays van het station was Carrol James en hij liet een stewardess van British Airways een singletje van the fab four meebrengen: het werd I want to hold your hand.

Marsha mocht het plaatje zélf komen aankondigen bij WWDC en de reactie liet niet lang op zich wachten: het regende telefoontjes van enthousiaste luisteraars en het liedje werd al vlug een lokale hit.

Bij Capitol dachten ze heel even aan een rechtszaak – het singletje was in Amerika namelijk nog niet officieel verschenen – maar ze besloten uiteindelijk werk te maken van de release

I want to hold your hand lag in Amerika in de winkel op 26 december 1963, in februari ’64 stond het op nummer één en begin april hadden The Beatles de volledige Top 5 bezet – een record dat sindsdien nooit nog geëvenaard werd.

En Marsha? Wel, zij mocht even langskomen bij The Beatles toen die begin ’64 optraden in Washington en ze was er bij toen Carrol James the fab four interviewde. Diezelfde dag kreeg Marsha Albert ook dat ene singletje dat Carroll een paar maanden voordien als eerste gespeeld had bij WWDC. Ze heeft het nog altijd.

17 juli - The Rolling Stones: Scheveningen en Brussel

Na het uitzinnige succes in eigen land in 1962 en 1963 werd het voor de Stones de hoogste tijd om ook het buitenland in te palmen. Zo kwamen ze op 8 augustus 1964 naar Nederland om daar te concerteren in Scheveningen. Het werd meteen hun kortste concert ooit dat amper een tiental minuten duurde en waar ze slechts vijf liedjes konden brengen.

En de reden daarvoor was eenvoudig: het poepsjieke Kurhaus was niet bestand tegen het enthousiasme van het Stones-publiek en de zaal werd van in het begin langzaam maar zeker afgebroken. Terwijl de Stones speelden, werden de reacties van de fans heviger en heviger, je kon de groep amper horen spelen

In het pas verschenen boek over hun 50-jarig bestaan herinneren de Stones zich dit incident nog maar al te goed. Ook Mick Jagger ziet nog de beelden van hysterische fans, agressieve politiemensen, rondvliegende stukken meubilair, kortom: complete chaos op en rond het podium

Hetzelfde jaar kwamen de Stones ook naar ons land, ze waren hier de gasten van Nonkel Bob en Tante Terry tijdens een TV-show in het Amerikaans Theater. Daar mocht ook een hele schare fans bij zijn, maar die waren duidelijk een stuk meer gedisciplineerd dan hun Nederlandse collega’s. En hun enthousiasme was nu ook niet bepaald overmatig zoals achteraf bleek in het legendarische jeugdprogramma ‘Tienerklanken’ op 1 december 1964

18 juli - The Beatles: Please please me

George Martin – de man die The Beatles in naam van EMI een contract aanbood – speelde heel even met het idee hun eerste LP live in de Cavern Club op te nemen, maar de akoestiek was er veel te slecht. En dus kwam er een opnamesessie in de Abbey Road studio. Daar werden met een minimum aan middelen tijdens één marathon een stuk of tien songs opgenomen - die zouden samen met de eerder uitgebrachte singeltjes de basis vormen voor dat eerste album, Please please me.

Het album verscheen in maart 1963 en in tegenstelling tot het voorsmaakje, Love me do, kon het meteen op veel bijval rekenen: de LP kwam uiteindelijk in bijna elke Britse hitlijst op nummer één, ook al hadden de jongens volgens John Lennon niet veel aandacht besteed aan de compositie van de liedjes: ze maakten gewoon songs in de stijl van The Everly Brothers en Buddy Holly.

De derde single van The Beatles lag een maand later in de winkel, in april 1963. From me to you werd ook een gigantisch succes, ’t was de eerste van 18 singles die het in Groot-Brittannië tot op nummer één zouden schoppen. De opvolger, She loves you, deed het nog beter: in vier weken tijd werden er een kwart miljoen exemplaren van verkocht, wat later was het ook de eerste single aller tijden die in Engeland één miljoen keer over de spreekwoordelijke toonbank ging.

En ondertussen bleef de populariteit van het viertal groeien, de schreeuwende fans verschenen op het toneel en er werd een nieuw woord uitgevonden; beatlemania. Tijdens een toer waarin ze lager op de affiche stonden dan pakweg Chris Montez en Tommy Roe hadden ze veel meer succes dan hun Amerikaanse collega’s en tijdens één concert, in Plymouth, in november ’63, moest de politie zelfs een waterkanon inzetten.

19 juli - The Rolling Stones: Satisfaction

De tweede LP van The Rolling Stones verscheen in januari 1965, het album kreeg de zeer toepasselijke naam The Rolling Stones number 2. De plaat was opgenomen in de legendarische Chess Studio’s in Chicago en bij RCA in Los Angeles en het duurde niet lang voor-ie in Engeland op nummer één stond. In dezelfde periode, in januari en februari ’65, speelden The Stones een keer of 34 in Australië en Nieuw-Zeeland voor ongeveer 100.000 mensen.

De eerste song van Jagger & Richards die het in Engeland tot op de eerste plaats kon schoppen, was The last time. De single lag in februari 1965 in de winkels en het werd door Richards beschouwd als "the bridge into thinking about writing for The Stones. It gave us a level of confidence; a pathway of how to do it".

Hun eerste internationale nummer één hit volgde later dat jaar: I can’t get no satisfaction, opgenomen in mei 1965 tijdens de derde Amerikaanse toer van de groep. Satisfaction werd ook in Amerika een nummer één-hit, de single stond er in totaal vier weken bovenaan de hitlijsten.

Keith Richards experimenteerde graag met de zogeheten fuzzbox om de klank van zijn gitaar te vervormen en het resultaat werd één van de meest herkenbare riffs uit de geschiedenis van de muziek. Tussen haakjes: oorspronkelijk was het de bedoeling dat de gitaar zou vervangen worden door een blazerssectie. Het was manager Andrew Loog Oldham die besliste dat alles moest blijven zoals het was. Waarvoor onze dank.

20 juli - The Beatles: eerste LP's

Het eerste album van The Beatles, Please Please Me, bleef maar liefst dertig weken bovenaan de Britse hitlijsten staan, het werd uiteindelijk van die troon gestoten door een nieuwe LP van de groep, With the Beatles.

Bij platenmaatschappij EMI waren ze zo slim te wachten met het uitbrengen van die opvolger tot de verkoopcijfers van het eerste album begonnen te dalen. Eind november 1963, op het moment dat With the Beatles eindelijk in de platenwinkels arriveerde, waren er al meer dan een kwart miljoen exemplaren besteld – een nieuw record. Na amper één week stond de teller al op meer dan een half miljoen verkochte stuks.

De opnames van With the Beatles vonden plaats tussen juli en oktober 1963, met een stuk meer technische middelen dan bij de voorloper het geval was. En, kwestie van de verkoopcijfers helemaal te doen exploderen: kort na het verschijnen van de LP lag er een nieuwe single in de rekken, een single die niet op het album terug te vinden was: "I Want to Hold Your Hand"

Ondertussen publiceerde de krant The Times een reeks artikels waarin de muziek van The Beatles uitgebreid besproken en geanalyseerd werd, wat de relevantie en de geloofwaardigheid van het viertal uiteraard ook ten goede kwam. De conclusive van die artikels was: John Lennon & Paul McCartney are the outstanding English composers of 1963.

Tony Barrow verdient ook een special vermelding: Tony was de persverantwoordelijke van de groep en hij noemde de jongens op de hoestekst van With The Beatles als eerste the fabulous foursome en die uitdrukking werd al gauw opgepikt door andere media. Vanaf dan waren The Beatles bekend als The Fab Four.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!