Zo kies je de perfecte stoel

dinsdag 25 januari 2022 - 15:00
Heb jij ook soms last van je nek of rug? Je bent niet de enige. Een goede stoel is sowieso goud waard. Anja Daems zoekt haar perfecte match met kinesiste Frédérique Neys.

De perfecte stoel

  • Het is belangrijk dat de stoel altijd armleuningen heeft
  • Het zitvlak loopt liefst een beetje naar beneden
  • Langs achter moet de stoel dicht zijn, zodat de lende beschermd wordt
  • Als je neerzit, moet je één vuist tussen de zitbank en de knie kunnen stoppen
  • Je mag niet te diep in de stoel zitten want dan leun je naar achter, beter is om te kort op de stoel te zitten zodat je op het puntje zit en je buikspieren en bilspieren actief zijn

Tip 1: De goede zithouding

Je moet goed tegen de leuning van de stoel zitten, zodat je lenden ondersteund worden. Als de stoel armleuningen heeft, is het belangrijk om die te gebruiken. Je voeten plaats je plat op de grond.

Variëren van positie is heel essentieel, blijf dus niet te lang in dezelfde positie zitten. Zo kan je een beetje naar voor schuiven op je stoel en je voeten bewust in de grond duwen. Daarna maak je je groot. Daar probeer je dan een comfortabele en dynamische positie in te vinden.

Tip 2: Verander regelmatig van stoel

Probeer zoveel mogelijk te variëren van positie als je op een stoel zit. Maar probeer ook regelmatig van stoel te veranderen of eens op een zitbal te zitten. Dan zoek je steeds naar een goede positie op een dynamische manier. Het grote voordeel van een zitbal is dat je traint op buikspieren en bilspieren.

Het grote voordeel van een zitbal is dat je traint op je buikspieren en bilspieren.

kinesiste Frédérique Neys

Tip 3: Oefeningen

Er zijn ook een aantal oefeningen die je kan doen op een stoel. Bij de eerste oefening sta je recht en zet je je handen achter je hoofd. Je houdt je rug recht en je maakt korte rotaties. Je beweegt je armen van links naar rechts. Het is belangrijk om je bekken en hoofd stil te houden.

Bij de tweede oefening zet je je handen op de leuning van de stoel en plaats je je voeten achteruit. Dan zet je één voet naast de stoel en duw je je heup naar voor. Met deze oefening rek je spieren, die normaal verkorten omdat je lang op een stoel zit, helemaal open.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!