5 tips om te stoppen met snoepen

donderdag 12 maart 2020 - 08:11
Cathérine Vandoorne testte anti-snoeppillen, maar ze is niet helemaal overtuigd dat die werken. Ook diëtiste en voedingsdeskundige Els Jacquemijn heeft bedenkingen bij die pillen. "Je neemt een pilletje om een drang naar snoep te onderdukken. Maar er zijn ook andere manieren om dat te doen." Els deelt dan ook met plezier 5 tips om minder te snoepen.

Fruit + noten

"Combineer fruit met noten en maak zo zelf een trage suiker. Het handje noten bevat veel vetten. Die gaan ervoor zorgen dat de suikers trager opgenomen worden. En ja, je mag gerust bananen eten! Het is een fabeltje dat je daar dik van wordt."

Tanden poetsen

"Een trucje dat veel mensen die bij mij op consultatie komen gebruiken! Poets je tanden na de maaltijd. De frisse smaak gaat er voor zorgen dat je minder snel gaat snoepen. Het is ook iets mentaal: eten nadat je je tanden gepoetst hebt voelt... vreemd." 

Tijdslimiet

"Soms werkt het om met jezelf af te spreken: na 20 uur eet ik niets meer." Dat tijdstip hangt natuurlijk af van hoe laat je eet en gaat slapen.

Haverzemelen

Cathérine kreeg ooit de tip dat je een glas water met haverzemelen moet drinken als je een drang voelt om te snoepen. "Ik zou dan eerder wat yoghurt met haverzemelen eten", zegt Els. "Je krijgt dan wel wat calorieën van de yoghurt binnen, maar als je volle yoghurt neemt, krijg je ook heel wat goeie stoffen binnen zoals vitamine D en calcium."

'Iets om handen hebben'

Vaak is snoepen een kwestie van gewoonte. Zodra je je in de zetel nestelt, wil je iets om handen hebben. "Besef dat je iets te doen wil hebben maar vervang tegelijkertijd de zoete snack door een gezond alternatief. Ga eens voor een tas thee of soep. Of neem wat wat fruit of groentjes bij jou in de zetel. Die kan je trouwens al snijden als je aan het koken bent. Een beetje yoghurt is ook een optie."

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!