90% minder reizigers bij De Lijn: "Maar we zoeken nog altijd personeel"

vrijdag 10 april 2020 - 09:17
Het is een vreemd zicht: in de lege straten komen de bussen van De Lijn wel nog voorbij. Al zijn die ook vaak bijna leeg. Het openbaar vervoer is een essentiële dienst dus moeten de bussen en trams blijven rijden. En telewerken is bij De Lijn natuurlijk niet voor iedereen een optie.

Filip Claes, personeelsdirecteur van De Lijn, geeft een stand van zaken. “Ik werk al een viertal weken van thuis uit. Alle ondersteunende diensten die thuis kunnen werken, doen dat. Maar we hebben ook nog heel veel mensen op het terrein: chauffeurs, controleurs, techniekers, …” Want bussen en trams blijven rijden. Wie ze nodig heeft, is daar natuurlijk heel blij mee. Maar veel reguliere gebruikers zitten nu natuurlijk in hun kot.

Veel veiligheidsmaatregelen

“We hebben de afgelopen weken heel wat maatregelen doorgevoerd om de veiligheid van onze chauffeurs én reizigers te kunnen waarborgen. Je kan bijvoorbeeld niet meer vooraan instappen op de bus, dat doe je nu achteraan. Het voorste deel van de bus is ook afgespannen met lint zodat je niet tot bij de chauffeur kan. Bij hem een ticketje kopen gaat dus ook even niet meer.

Voor de reizigers gelden er ook strenge social distancing-regels. Ze moeten anderhalve meter afstand houden. Plannetjes op de bus helpen hen daarbij, zodat ze weten waar ze wel of niet mogen zitten.” Het was sowieso de bedoeling om cashbetalingen op de bus vanaf komende zomer af te schaffen. “Maar daar zijn we nu dus al iets eerder mee gestart.”

We hebben 90% minder reizigers en heel wat zieke werknemers. Daarom werken we nu volgens de vakantiedienstverlening.

Filip Claes

"25% zieken onder medewerkers"

Ook de dienstregeling is aangepast. “We zitten met 90% minder reizigers dan normaal. Bovendien zien we ook het aantal zieke medewerkers stijgen. Na de eerste week van de crisis zaten we met 25% zieken onder onze medewerkers. Daardoor is er een verminderde dienstverlening gekomen. Die is vergelijkbaar met de dienstverlening van tijdens de vakanties.” Wat met bussen die naar ziekenhuizen rijden? “Mensen die het openbaar vervoer gebruiken voor een doktersafspraak of boodschappen moeten dat zeker kunnen blijven doen.”

Heel wat luisteraars merken op dat bussen bijna altijd leeg rondrijden en dat er ook opvallend meer harmonicabussen zijn. “We hebben heel veel verschillende types bussen en zetten die ook in naargelang we ze nodig hebben. Social distancing blijft belangrijk. In zo’n harmonicabus kunnen we meer reizigers veilig vervoer omdat er meer plaats is.”

7,5 miljoen verlies

De Lijn loopt nu ook heel wat inkomsten mis. Minder reizigers betekent natuurlijk ook een sterke daling van de ticketverkoop. Het gaat over een van 7.5 miljoen euro. Daarnaast zijn er ook nog heel wat bijkomende kosten voor het reinigen van de bussen en de stuurposten. 

Virtuele sollicitaties

De Lijn kampte in het najaar met een flink personeelstekort. Ze waren volop sollicitaties en jobdagen aan het organiseren om nieuwe collega’s aan te trekken. “In januari, februari en maart was er een recordaantal nieuwe chauffeurs. Maar door de coronamaatregelen hebben we bijvoorbeeld ook onze rijscholen moeten sluiten. Dus zij kunnen nu niet starten met hun opleiding.

Nu proberen we dus te focussen op functies waarvoor we wél meteen kunnen rekruteren. Bij onze technische diensten hebben we ook nog heel veel mensen nodig. Daarvoor doen we beroep op virtuele sollicitaties. Skype, WhatsApp, Zoom, … Wat de sollicitant maar verkiest. We proberen van de nood een deugd te maken.”

Alle info over vacatures bij De Lijn vind je hier.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!