Betaal jij ook voor een waardeloos toestel?

woensdag 8 november 2017 - 08:15
Huur betalen voor een waardeloos telefoontoestel... Dat klinkt absurd maar toch deed de mama van Showbizz Bart het jarenlang. En jij misschien ook?

Bart deed deze ochtend bij Inspecteur Sven een opmerkelijk verhaal over het telefoontoestel van z'n mama. Al jaar en dag huurt zij haar toestel bij Proximus voor zo'n 42 euro per jaar. Voor dat bedrag zorgt het bedrijf dan voor het nodige onderhoud van het toestel en eventuele vervangingen. Zo'n toestel huren is een gebruik dat vaak nog dateert uit de periode van de RTT, toen een telefoontoestel kopen nog vrij kostelijk was. Dat is vandaag anders natuurlijk en de meeste klanten hebben hun huurtoestel al lang opgezegd. Toch zijn er nog Proximusklanten die wel maandelijks huur betalen, al wil het bedrijf niet communiceren over het aantal.

Voor Bart was het ook schrikken toen hij de factuur van zijn mama inspecteerde en hij besloot prompt het huurcontract stop te zetten. "Geen probleem" kreeg hij te horen van de klantendienst, "je hoeft je toestel zelfs niet meer binnen te brengen bij ons want het is toch waardeloos". "Heeft mijn mama dan al die jaren betaald voor een toestel dat niks waard is", stelt Bart zich nu de vraag.

Afgeschreven

Deze dame heeft maandelijks niet voor niets betaald, laat Jan Margot van Proximus ons weten. Ze betaalde voor een dienstverlening en service want als er problemen waren hadden wij die opgelost of zelfs haar toestel vervangen. Als klanten geen zin meer hebben in deze service kunnen ze op elk moment uitstappen en bekijken wij wat de restwaarde van het toestel is. Dan beslissen ze zelf om het eventueel binnen te brengen bij ons of om het af te kopen aan het bedrag van die restwaarde. Omdat het in dit geval om een oud toestel gaat was het al een tijdje afgeschreven en bijgevolg voor ons 'waardeloos'.

Klanten die deze service zijn aangegaan met ons kunnen dat op hun maandelijkse factuur trouwens duidelijk nagaan want de kostprijs staat daar duidelijk op, zegt Margot nog. We merken trouwens bij wie van deze service geniet, dat ze hem naar waarde schatten en hem vaak willen behouden.

Actie ondernemen?

Sven denkt alleszins dat die voorstelling die Proximus maakt iets te mooi is en dat vele klanten gewoon niet beseffen dat ze maandelijks enkele euro's neertellen voor dit huurtoestel. Oude gewoontes waar misschien vaak iets 'zwakkere' consumenten aan blijven vasthouden. Oudere mensen die op technologisch gebied liever niet al te veel zien veranderen zijn in deze een makkelijke prooi voor Proximus!

Hij en Showbizz Bart roepen je dus op eens goed je factuur na te kijken en te checken of ook jij deze huurprijs niet al jaren betaalt. Misschien ben jij ook wel beter af zonder deze maandelijkse kost voor een waardeloos toestel? 

"Een simpel telefoontje naar ons en je huur wordt opgezegd!" Zo klonk het deze ochtend uit de mond van Proximus. Het is aan jou om de rekening te maken, te beslissen, en hen te bellen!

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!