Dienstenchequebedrijven krijgen extra geld om werk te hervatten: klanten én werknemers staan er niet om te springen

maandag 6 april 2020 - 09:46
Voor de één een luxe, voor de ander levensnoodzakelijk. Dienstenchequebedrijven die open blijven tijdens de coronacrisis krijgen een financieel duwtje in de rug van de overheid. Maar is opnieuw aan het werk gaan wel veilig? En wat moet je doen als je deze dagen liever geen poetshulp in huis hebt?

De Inspecteur krijgt een bezorgde mail van Anita. Haar poetsbureau Easy Life laat weten dat het, samen met experten, heeft onderzocht of poetshulpen terug aan de slag kunnen gaan. Dat kan, en wel vanaf vandaag 6 april. Maar Anita vindt vindt dat niet leuk. Ze vindt het te gevaarlijk om nu al terug een poetshulp in huis te krijgen.

"Veiligheidsvoorschriften strikt naleven"

Pascal Seeldrayers van Easy Life legt uit. “Onze klanten zijn niet verplicht om huishoudhulp te aanvaarden. Zolang de huidige maatregelen gelden, kan Anita haar huishoudhulp gratis annuleren. We begrijpen dat heel wat klanten verontrust zijn. Maar we hebben de afgelopen weken heel grondig onderzocht hoe we het veilig kunnen houden voor onze klanten én huishoudhulpen. Het komt er op neer dat zij in principe terug aan de slag kunnen en mogen, zolang ze de veiligheidsvoorschriften strikt naleven.”

Maar niet alle huishoudhulpen zullen vandaag opnieuw starten. “We hebben alleenstaande ouders, mensen die tot de risico groep behoren, … We proberen zoveel mogelijk werknemers aan te moedigen, maar we moeten daar ook realistisch in zijn. We bekijken of we onze huishoudhulpen extra kunnen opleiden om in deze situatie aan de slag te kunnen gaan. Er is ook een speciaal telefoonnummer waar werknemers naartoe kunnen bellen met zorgen of vragen.”

1 op 5

“Slechts 20% van onze klanten wilt hun huishoudhulp op dit moment terug in huis.” De meeste mensen wachten de coronacrisis dus nog even af. Maar wat met mensen in nood? Kunnen zij dan wél zeker rekenen op een huishoudhulp? “Onze huishoudhulpen worden nu enkel uitgezonden naar hun vaste klanten. Zo kunnen ze werken in hun vertrouwde omgeving. Het lijkt ons nu niet verstandig om mensen naar nieuwe klanten te sturen waar ze de materialen niet weten liggen, het huis niet kennen, …” Sommige poetshulpen zullen dus misschien wel willen werken, maar niet kunnen starten omdat hun klanten dat nog niet willen, en vice versa.

Subsidie per dienstencheque tijdelijk van 14 naar 23 euro

“We hebben besloten om dienstenchequebedrijven, die op een veilige manier te werk gaan, extra financieel te ondersteunen", vertel Hilde Crevits, Vlaams minister van Werk bij De Inspecteur. "Dat betekent dat zij een stuk van het extra budget moeten investeren in de veiligheid van de poetshulpen. Het is belangrijk dat zij in veilige omstandigheden kunnen werken. Dus dan moet je een aantal maatregelen voorzien zoals handschoenen, producten, … Maar ook de klanten zelf moeten hun steentje bijdragen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je woning goed verlucht is en dat er niemand in de weg loopt wanneer je huishoudhulp langs komt."

"Huishoudhulpen en klanten die graag terug naar de normale gang van zaken gaan"

"Er zijn kwetsbare mensen waarvoor de poetshulp onontbeerlijk is om zelfstandig thuis te kunnen wonen. Stel dat we alle dienstenchequebedrijven zouden sluiten, dan krijg je een enorme druk op de gezinszorg. Maar we verplichten ook niemand. Als er gezinnen zijn die het te vroeg vinden om terug beroep te doen op hun huishoudhulp, dan mogen zij gewoon niet gaan helpen. Maar ook andersom: als een poetshulp niet klaar is om terug bij zijn of haar klanten thuis te komen, dan moet dat ook niet. Heel wat mensen zijn nog twijfelachtig, maar er zijn ook heel veel huishoudhulpen én klanten die graag terug naar de normale gang van zaken zouden gaan. Het mag niet onmogelijk worden. Daarom willen we de bedrijven die het veilig aanpakken een financieel duwtje in de rug geven.”

We verplichten niemand. Zowel de huishoudhulp als het gezin moeten er klaar voor zijn.

Hilde Crevits

Kwetsbare klanten

EasyLife kiest ervoor om huishoudhulpen niet naar nieuwe klanten te sturen, ook al zijn ze hulpbehoevend. “Dat kiest elk bedrijf zelf. Ik ken ook bedrijven die een lijstje maken van hun meest kwetsbare klanten en die mensen voorrang geeft op hulp. Het enige wat wij als overheid vragen is dat er geïnvesteerd wordt in veilige werkomstandigheden.”

Wat met kwetsbare personen die géén beroep kunnen doen op huishoudhulp? “Die komen misschien in aanmerking voor gezinszorg. Daarvoor neem je best contact op met je lokaal bestuur. Zij gaan je zeker kunnen vertellen bij wie je terecht kan. Maar ik hoop dat de meeste klanten gewoon beroep kunnen doen op hun vertrouwd dienstenchequebedrijf door de extra financiële maatregelen die we genomen hebben."

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!