Een rood rokje gevolgd van winkel tot outlet

woensdag 14 december 2011 - 13:49
rokje
Outletwinkels rijzen als paddestoelen uit de grond. Hebben kledingwinkels dan meer overschotten dan vroeger of is de outletmarkt een markt apart? Om alles te weten te komen over outlet volgde reporter

Outletwinkels rijzen als paddestoelen uit de grond. Hebben kledingwinkels dan meer overschotten dan vroeger of is de outletmarkt een markt apart?

Om alles te weten te komen over outlet volgde reporter Eva Moeraert een rood rokje van de kledingwinkel naar de outletwinkel. Ze ging ook eens rondneuzen bij een grote internet outlet-verkoper.

Professor marketing Gino Van Ossel legt uit hoe outlet tot stand komt.

Outlet is overstock. Stuks die in de solden niet verkocht geraken, worden daarna aan gemiddelde prijzen in de outlet verkocht. Sommige merken organiseren hun eigen stockverkopen of hebben zelf outletwinkel. Andere merken verkopen in multi-merken outletstores.

Merken moeten al produceren vooraleer alle bestellingen binnen zijn, en kunnen niet inschatten hoeveel kledij er gaat verkocht worden. Bijvoorbeeld dit jaar was het weer een belangrijke factor. In de solden zullen veel winterjassen en truien liggen, die nog niet verkocht werden door het warme najaar.

De prijs in outlet is altijd lager, en wordt in onderling overleg bepaald. als een producent nog veel maten en kleuren kan doorverkopen, zullen de prijzen hoger liggen.

Bij online verkoper Vente-Exclusive vertelden ze ons dat er soms extra wordt geproduceerd voor de online verkoop. Maar altijd in dezelfde kwaliteit.

Alle winkels die we spraken hebben geen weet van speciaal ontworpen outletlijnen in mindere kwaliteit.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!