Mag de opticien nu open blijven of niet?

woensdag 8 april 2020 - 09:54
Voor sommige sectoren, winkels en beroepen is er nog wat onduidelijkheid of ze tijdens deze coronacrisis mogen open blijven of niet. En als het dan wel mag, onder welke voorwaarden dat moet gebeuren. Zo krijgt De Inspecteur heel wat vragen over de opticiens. Hoe zit dat nu precies?

Voor luisteraar Nicky Dierckx uit Schoten is het ook nog niet duidelijk. Haar dochtertje van 3 jaar, Lizzie, heeft slecht zicht en draagt een bril. Deze week, tijdens het ravotten met de kleine zus, breekt haar bril. Mama Nicky probeert haar opticien Hans Anders te bereiken maar krijgt nergens gehoor. Niet in de winkel en niet via de klantendienst. Nochtans is die bril voor Lizzie heel essentieel, zonder ziet ze geen steek.

Hans werkt anders

Marc Bracquiné van Hans Anders België reageert in de Inspecteur en bevestigt dat al hun 137 winkels in België op dit moment gesloten zijn. Hij geeft toe dat er op het moment dat de coronamaatregelen in ons land van kracht gingen problemen zijn geweest op het vlak van bereikbaarheid. Hans Anders kreeg op dat moment 8 keer zoveel oproepen en vragen van klanten en dat had een invloed op de dienstverlening. "Maar ondertussen zijn die problemen opgelost en kunnen klanten ons weer perfect bereiken via onze klantendienst", zegt Bracquiné.

"Uit de reactie van Nicky blijkt hoe belangrijk goed zicht en goed gehoor is voor mensen. Daarom doen we er ook alles aan om tijdens deze periode onze klanten bij te staan. Daarom zijn we op onze website gestart met het initiatief 'Hans helpt Anders', waarmee we hulp willen bieden op afstand. Er kan op die manier gebeld worden met een opticien of audicien. Blijkt uit dat gesprek dat er een reparatie nodig is kan de bril opgestuurd worden naar ons hoofdkantoor in Nederland waar wel gewerkt wordt. Daar zullen we dan de reparatie uitvoeren en de bril nadien terug opsturen naar de klant. Dat vraagt natuurlijk wel extra tijd."

Wat bij de andere opticiens?

Hans Anders is maar één speler op de markt uiteraard, er zijn nog andere grote ketens en vooral ook nog heel wat zelfstandige opticiens die hun klanten graag bijstaan als er problemen opduiken.

De regel is dat opticien hun winkels moeten sluiten omdat ze niet als essentieel worden aanzien. Voor dringende gevallen mogen ze wel bereikbaar zijn voor hun klanten. Bijvoorbeeld je bril breekt en je hebt geen reservebril in de kast liggen. De raad die de opticiens- en optometristenbond geeft aan zijn leden is om op de vitrine van de winkel te afficheren dat ze bereikbaar zijn voor dringende zaken. Voor dringende herstellingen kunnen ze je dan ontvangen in de winkel, er moet wel voldoende afstand gehouden worden van de klant. Wat ook kan is online of telefonisch noodzakelijke bestellingen plaatsen zoals lenzen of lenzenvloeistof, dat kan dan aan huis geleverd worden door de opticien.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!