Opnieuw klachten over Stay Healthy Products, die gratis staaltjes zijn vaak niet gratis

donderdag 11 juni 2020 - 14:48
Gratis bestaat niet, hoor je altijd vertellen. En daar is het verhaal van Jana Goethals uit Evergem nog maar eens het bewijs van. Jana is 13 en wil haar mama verrassen voor moederdag. Begin mei gaat ze online op zoek naar gratis staaltjes om als cadeau af te geven. Maar al snel komt de rekening en de factuur.

Volledig gratis

"Op mijn zoektocht naar gratis staaltjes kom ik op de website promobee.be terecht. Ik zie daar een gratis verzorgingscrème staan van het merk Stay Healthy Products. Er stond bij dat het volledig gratis is dus ik geef alle gegevens in die ze vragen. Het pakket komt toe, jammer genoeg twee dagen na moederdag. In de verpakking zat er enkel de crème en een brief met daarop de uitleg hoe je alles moet aanbrengen.", getuigt Jana in De Inspecteur.

Tot op dat moment lijkt alles te verlopen zoals gepland. Maar na twee weken laat Stay Healthy Products van zich horen: "Tot mijn verbazing kreeg ik een factuur in mijn mailbox van bijna 60 euro. Ik schrok want op alles wat ik had geklikt was er sprake van een gratis staaltje. Nergens werd er ook iets gezegd over betalen".

Misleiding van de consument

Jana is niet de enige die zich misleid voelt. Bij het Europese Centrum van de Consument zijn er de afgelopen weken verschillende klachten binnen gekomen over Stay Healthy Products.

Leen Desmedt van het ECC: "Jana is helemaal niet de enige met deze klacht. Alle klachten die wij kregen verliepen op dezelfde manier. Het gaat telkens om websites waar consumenten gratis staaltjes kunnen bekomen, zoals deze promobee.be. Heel nadrukkelijk wordt er de vermelding gemaakt 'probeer gratis', maar zodra je op een knopje klikt is er heel wat meer aan verbonden. Je kan hier echt wel spreken over misleiding van de consument."

Desmedt zegt dat onze wetgeving toch wel duidelijk is over dit type van verkoop: "Als je online-aankopen doet met een betalingsverplichting zegt de wet duidelijk dat je, net voor je besteld, op de hoogte moet gebracht worden dat er een betalingsverplichting is. Heb je dus niet op zo'n knop moeten klikken die je informeert over een betalingsverplichting, dan is er geen geldige overeenkomst. Je moet als consument dan ook niks betalen en niks terugsturen."

Volgens Leen Desmedt doe je er wel goed aan een mail te sturen naar het bedrijf waarin je schrijft dat je een gratis staal hebt aangevraagd en dat meermaals werd bevestigd, dat er geen kosten waren voor verzending en je dus niks verschuldigd bent.

Heb je ze ook een gelijkaardig probleem kan je altijd terecht op de website van het ECC. Zij geven je graag advies en zullen indien mogelijk zelfs bemiddelen.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!