Pas op: factuurfraude zit weer in de lift! In 2020 voor ruim 4,5 miljoen euro aan valse facturen geïnd

dinsdag 19 oktober 2021 - 09:30
Het aantal mensen dat te maken krijgt met factuurfraude stijgt weer.
Wie een factuur voor een groot bedrag moet betalen, controleert maar beter goed het rekeningnummer. Het aantal gevallen van factuurfraude is in 2020 namelijk weer sterk gestegen, zegt FOD Economie bij De Inspecteurs. Oplichters vervalsen daarbij het rekeningnummer op een factuur waardoor slachtoffers geld overschrijven op een foute rekening.

Je laat nieuwe ramen installeren en wanneer de factuur in de bus valt betaal je meteen. Maar wanneer je enkele weken later een aanmaning krijgt van de aannemer blijkt dat niet zijn, maar een ander rekeningnummer op de factuur stond. En dat jij duizenden euro’s kwijt bent, want de aannemer wil natuurlijk nog altijd z’n centen zien.

Delphine Van Meerhaeghe stortte 13 5000 euro naar een foute rekening nadat haar mailbox gehackt werd. Haar volledige verhaal lees je hier.

Groeiend probleem

Factuurfraude is een een fenomeen dat al jaren bestaat, maar het aantal meldingen bij de FOD Economie blijft stijgen. "In 2020 ontving de Economische Inspectie 369 meldingen over vervalste facturen. Dat is een stijging van bijna 70 procent in vergelijking met 2019," zegt woordvoerder Lien Meurisse. In totaal werd er ruim 4,5 miljoen euro buit gemaakt door oplichters.

Steeds vaker digitaal

Vroeger gebeurde factuurfraude vaak via de post, maar oplichters richten zich steeds vaker op elektronische factuurfraude. "De mailbox van een aannemer wordt gehackt en de hackers passen het rekeningnummer aan op alle uitgaande facturen. Soms wordt er ook een vals mailadres aangemaakt dat heel erg lijkt op dat van de aannemer waardoor klanten het verschil niet zien."

Het gaat vaak om een buitenlands rekeningnummer. Maar vaak maken de vervalsers gebruik van ‘geldezels’: (vaak jonge) Belgen die hun rekeningnummer ter beschikking stellen en het geld doorsluizen in ruil voor een deel van de winst.

Wat doe je ertegen?

  • Vergelijk het rekeningnummer op de factuur met dat op de bestelbon of officiële website van de verkoper of leverancier.
     
  • Wees extra op je hoede als een factuur een nieuw rekeningnummer vermeldt of als er een sticker “Opgelet, gewijzigd rekeningnummer” op kleeft.
     
  • Twijfel je? Bel het bedrijf op via een nummer dat je kent (het nummer op de factuur kan ook vals zijn!).
     
  • Bewaar de gegevens en het bankrekeningnummer van je leveranciers, ook als je via e-banking betaalt. Check bij elke factuur of het rekeningnummer overeenkomt met de opgeslagen gegevens.
     
  • Als je een factuur per e-mail ontvangt, controleer dan of het e-mailadres correct is. Check het IP-adres van waaruit de e-mail werd verzonden via deze website.

En als het te laat is?

  • Neem eerst contact op met de leverancier. Misschien is er een vergissing in het spel en stuurde hij onterecht een aanmaning of betalingsherinnering.
     
  • Is dat niet zo, contacteer dan zo snel mogelijk de betrokken banken (jouw bank en de bank van het rekeningnummer naar waar je hebt overgeschreven) om de fraude te melden.
     
  • Jouw bank vraagt aan de bank van het rekeningnummer van de oplichters om de overschrijving te blokkeren of blokkeert de rekening zodat geldafhalingen door de oplichters niet meer mogelijk zijn.
     
  • Meld je probleem op meldpunt.belgie.be (bij “vervalste factuur”). Daar krijg je meteen advies over de volgende stappen die je kan nemen

Meer tips vind je op de website van de FOD Economie.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!