Pendelaar Sofie: "Quizvraag! Wat is een assenteller? Tip: hij kan voor veel ellende zorgen"

woensdag 15 januari 2020 - 14:42
Sofie is een pendelaar. Ze reist gemiddeld 4 dagen per week van haar woonplaats in Wervik naar haar werkplaats in Brussel. Eén treinrit duurt 1 uur en 37 minuten. In theorie. In de praktijk is dat altijd langer. Sofie is ook een kritische consument. Ze werkt voor De Inspecteur op Radio 2. Een kritische, pendelende consument. Dat geeft vaak vonken. Maar het levert vooral inspiratie op. Voor haar, voor jou en voor de NMBS en Infrabel.

Het was spannend gisteravond. Ik was wat later op het werk vertrokken, en ik wist niet zeker of de tram en de metro van de MIVB mij wel op tijd naar het station konden brengen. Maar, hoera! Het lukt. Ik heb zelfs nog de tijd om rustig naar het perron te stappen.

Maar oei oei. Wat zie ik op het grote bord in de stationshal? De trein naar Poperinge staat aangegeven als “vertrek te bevestigen”. Volgens de app heeft hij nochtans gewoon 4 minuten vertraging. Maar we weten intussen allemaal dat de app niet feilloos is. Die werkt alleen als de trein rijdt. Daar had ik het eerder al over en kan je hier lezen. En tja, mijn trein rijdt niet. Want het vertrek moet nog bevestigd worden.

Intussen zie ik meer en meer rood verschijnen op het grote bord. Nog meer treinen hebben vertraging, ook het vertrek van een andere trein moet nog bevestigd worden. Vertragingen lopen op tot soms wel een half uur! Wat is er aan de hand?

Hopen en gokken

Ik stuur een tweet. Want de twittermensen van de NMBS helpen mij snel. (Ze geven me zelfs koffie en warme chocomelk: dat kan je hier lezen.) Robbe geeft me meer informatie én een klein beetje hoop:

Hallo Pendelaar! 8009 stond door een technische storing in de stelplaats van Schaarbeek een tijdlang geblokkeerd. Daardoor kon die daar nog niet vertrekken. Ik vraag na wat de laatste vooruitzichten zijn.

Robbe van de NMBS

Robbe hoopt met me mee. “Het technisch personeel ter plaatse probeert in ieder geval om de trein nog te laten rijden.”

Maar goed, wat moet ik intussen doen? Wachten op meer nieuws en hopen dat de trein rijdt? Een trein naar Gent nemen? Of meteen één naar Kortrijk? Het is gokken. Want intussen zie ik dat nog meer treinen problemen hebben. Wat als ik wacht op die naar Kortrijk, maar die blijkt ook vertraging te hebben, wat dan? Twijfel en frustratie.

De assenteller

Ik besluit om een trein naar Gent te nemen. Dan ben ik daar alvast. Het wordt een avontuur in etappes vanavond.

Wanneer ik op net op de trein zit, krijg ik een bericht van Robbe.

Lap. Mijn trein rijdt niet. Al goed dat ik de beslissing nam om alvast naar Gent te vertrekken. Maar ik ben dus niet de enige die problemen ondervindt. Verschillende P-treinen die vanuit Schaarbeek moeten vertrekken, hebben problemen. De schuldige? De assenteller!

De assenteller is kapot. Iets wat de treinen op de sporen moet detecteren. Hmmm. Een toestel dat zegt waar de trein is, dus? Een soort van gps? Het is lief dat Robbe mij op de hoogte houdt, maar hij schept wel wat verwarring. Want wat is een assenteller precies en waarom is die zò belangrijk dat hij zoveel treinen kan stilleggen?

Op Twitter begrijpen pendelaars het niet. Waarom heb je een assenteller nodig als een gps je ook kan helpen? Mathias tweet:

Ooit al gehoord van GPS. Dan weet je tot op de centimeter waar een trein is. 

Pendelaar Mathias

Patrice is ook in de war:

Een assenteller detecteert de treinen op de sporen... ik kan me daar echt niks bij voorstellen... benieuwd hoe zo iets er uit ziet en hoe dat dan te werk gaat en vooral waarom je treinen moet detecteren? Weet je die dan niet meer staan nadat je ze ergens geparkeerd hebt? 

Pendelaar Patrice

En vooral: hoe kan zo’n toestelletje er nu voor zorgen dat al die treinen geblokkeerd staan? Kunnen ze het dan niet even zonder die teller doen? Gewoon even kijken waar de treinen zich bevinden?

Robbe reageert niet meer. Jammer, want wij willen graag weten hoe de vork in de steel zit. Met een logische uitleg zou onze frustratie wat getemperd kunnen worden. 

Zwoopaman stuurt me via Twitter een filmpje van wat een assenteller is of zou kunnen zijn. Het is me niet helemaal duidelijk of het dat toestel is dat mijn trein blokkeert. Maar het maakt wel duidelijk hoe belangrijk het is. Het is zo te zien levensnoodzakelijk. Slagbomen gaan op tijd dicht, treinen komen niet op dode sporen terecht, seinen springen op rood,…

Had dat dan gezegd, beste NMBS. Zet het op het grote bord in de stationshal. Dan weet iedereen meteen waarom er problemen zijn en dat de problemen groot zijn. Zo zijn we meteen allemaal mee.

Waarom die assenteller gestoord is, dat is een andere zaak. Slecht onderhoud? Menselijke fout? Ouderdom? Daar kan ik het misschien volgende keer over hebben. Voor nu hou ik het bij: wees duidelijk in je communicatie, beste NMBS. Begrip ontstaat vooral als reizigers begrijpen waarom er problemen zijn. 

Alle andere verhalen vind je op Sofies website

Je kan ook haar Facebookpagina leuk vinden!

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!