Radio 2-luisteraar Margriet: "Door de slechte service van bpost wisten mensen niet dat mijn mama overleden is"

dinsdag 30 november 2021 - 13:01
Margriets moeder overleed in oktober, maar ze had zich de begrafenis wel anders voorgesteld: door een fout bij bpost kwamen de rouwbrieven veel te laat aan. Een oud zeer: de post kan blijkbaar nog steeds niet garanderen dat rouwbrieven snel afgeleverd worden. De Inspecteur aanhoort het pijnlijke verhaal van Margriet. "Door de slechte service van bpost wisten veel mensen niet dat mijn mama overleden is."

Het is niet de eerste keer dat De Inspecteur een klacht krijgt over rouwbrieven die niet op tijd aankomen. Op tijd en stond krijgt hij een mail van een luisteraar die pijnlijk getuigt dat er nauwelijks volk was op de begrafenis van een dierbare omdat de rouwbrieven niet op tijd toe kwamen.

Amper volk op de uitvaart

Dit keer krijgt inspecteur Sven een mail van Margriet. "Mijn moeder overleed op vrijdag 22 oktober 2021. Op dinsdag hebben we de rouwbrieven verstuurd. De uitvaart zelf was op zaterdag 30 oktober. Maar veel mensen wisten pas na het weekend dat mijn mama gestorven was omdat de brieven niet op tijd waren.

Margriet vindt het pijnlijk dat dit kan gebeuren. "We hebben de brieven op tijd op de post gedaan. Allemaal samen in één pakket met een elastiek errond. Dat gebeurde op dinsdag, voor 12 uur want dat was het tijdstip van de laatste lichting." De familie betaalt ook extra voor priorzegels. "Brieven met een priorzegel worden volgens bpost al de volgende werkdag afgeleverd. Aangezien ik de brieven dinsdag op de post heb gedaan, zouden ze woensdag moeten arriveren bij de mensen. Donderdag ten laatste. Maar toch niet ná het weekend?" 

Brieven zijn zoek of verkeerd afgeleverd

Margriet ontdekt dat het fout loopt als ze een telefoon krijgt van haar zus. "Ze belt me een paar dagen nadat ik de brieven op de bus heb gedaan op om te vertellen dat ze nog altijd geen doodsbrief had gehad. Ik heb dan ook andere familieleden gebeld en die vertelden me dat ze ook geen rouwbrief hebben gekregen." 

Eerlijk gezegd: wat is een compensatie van 40 euro als je met zo veel emoties achterblijft?

Margriet

En het loopt niet alleen fout met het moment waarop de brieven aankomen. Er zijn ook brieven die verkeerd afgeleverd zijn. "De postbode heeft sommige brieven in de verkeerde brievenbus gestoken. Dat hebben we ook pas achteraf ontdekt. Dan stel je je toch écht wel vragen bij de werking van de post." 

De familie van Margriet dient donderdagavond een klacht in bij bpost. "We kregen een bericht dat ze het zouden onderzoeken. Iets later hebben we via de telefoon vernomen dat er niks aan te doen is. Bpost heeft niet kunnen achterhalen waar het fout is gelopen of waar de zending is achtergebleven."

40 schadevergoeding is een schamele troost

Bpost voorziet wel een schadevergoeding maar dat laat Margriet koud. "Het bedrijf stuurt ons een mail met de volgende paragraaf: "Graag bieden we je een bedrag van €40 aan, dat we ter compensatie zullen overmaken op dit rekeningnummer..." Eerlijk gezegd: wat is die kleine compensatie als je met zo veel emoties achterblijft?

Margriet kaart het probleem ook aan bij haar lokale postkantoor. Daar krijgt ze van een medewerker te horen dat ze de brieven beter in het postkantoor had afgegeven. "Ik zie niet in waarom dat beter zou zijn", aldus Margriet. "Postkantoren zijn niet vaak open. Ik had de brieven dan pas na de middag op dinsdag kunnen afleveren. Dan zou ik ook te laat zijn voor 'de laatste lichting'." 

"We kunnen alleen onze excuses aanbieden"

Bpostwoordvoerder Veerle Van Mierlo betuigt haar medeleven aan de familie van Margriet. "Het is een heel pijnlijke zaak. Op zo'n emotioneel moment wil je dat alles goed loopt. Daar hebben we alle begrip voor."

We versturen er elke dag 5 miljoen brieven. Het is onmogelijk om die allemaal apart te gaan volgen.

Veerle Van Mierlo, bpost

Verder moet Van Mierlo toegeven dat er verder weinig aan te doen is. "Ik moet het postkantoor bijtreden. We kunnen niet achterhalen waar het precies is misgelopen. Het kan zijn dat het fout liep in het sorteercentrum maar dat is geen excuus."

Je kan een gewone (rouw)brieven niet traceren. Kan dat niet anders? Volgens Van Mierlo is dat onmogelijk. "Alleen aangetekende zendingen zijn traceerbaar. Voor gewone brieven is dat onmogelijk. We versturen er elke dag 5 miljoen brieven. Het is niet te doen om allemaal apart te kunnen volgen."

6 Tips om brieven op tijd te ontvangen

Als je een zending hebt die zeker op tijd moet aankomen, houd dan zeker rekening met deze tips: 

  • Kleef een priorzegel: Je betaalt meer voor priorzegels maar de post behandelt die brieven wel sneller. "Brieven met een non-priorzegel bezorgen we binnen maximaal 3 werkdagen. Brieven met een priorzegel bezorgen we al de volgende werkdag", zo staat het vermeld op de website van bpost. Speciale rouwzegels worden ook prioritair behandeld. 
     
  • Respecteer het tijdstip van 'de laatste lichting'. Brieven met priorzegels worden de volgende werkdag geleverd op voorwaarde dat je ze op de post doet voor de laatste lichting. Als de laatste lichting bij jouw brievenbus om 10u 's ochtends gebeurt, moet je brieven voor dat tijdstip bussen. Doe je dat niet, dan kunnen er twee werkdagen verstrijken. 
     
  • Post je brieven apart. Vroeger was het de gewoonte om rouwbrieven in één pakket te bussen, met een dik elastiek rond het pakket brieven. Dat doe je beter niet. Dat maakt het net moeilijker bij het automatisch sorteren. 
     
  • Rode brievenbus of postkantoor? Op de website van bpost staat dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen brieven die in de rode brievenbus gepost worden en brieven die op het kantoor worden afgegeven. Maar de mensen van de klantendienst laten weten dat het misschien toch beter is om ze wél in het kantoor af te geven. Dan kan je benadrukken dat het om een belangrijke zending gaat." 
     
  • Zet het adres van de afzender op de achterkant van de enveloppe. Het doet je brief niet sneller toekomen maar als die verloren gaat, kan die teruggestuurd worden naar de afzender. En dan kan je een nieuwe poging wagen. 
     
  • Dien een klacht in als het fout gaat. Bpost beseft dat een schadevergoeding een magere troost is. Maar als je een fout meldt, wordt er intern wel gekeken wat er fout kan gegaan zijn. Het kan maar helpen om in de toekomst minder fouten te maken. 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!