Tweedehandsauto's tot 15 procent duurder: "Alleen oudere dieselwagens zijn minder interessant"

maandag 18 oktober 2021 - 09:11
Tweedehandswagens zijn op een jaar tijd zo'n 10 tot 15 procent duurder geworden. Dat zegt mobiliteitsfederatie Traxio. De stijging komt er omdat er meer mensen zijn die een tweedehandswagen willen maar het is niet zo dat alle modellen duurder zijn. De Inspecteur zoekt uit hoe het zit. En wat het concreet betekent als je als particulier een tweedehandswagen koopt of verkoopt.

Corona de boosdoener?

Prijsstijgingen tot wel 15 procent voor een tweedehandswagen, daar moet je volgens Filip Rylant van mobiliteitsfederatie Traxio op dit moment rekening mee houden. En de oorzaak blijkt een samenloop van omstandigheden. "Door een tekort aan computerchips zijn er lange wachttijden voor nieuwe wagens, waardoor meer mensen op zoek gaan naar een tweedehandswagen."

Daarnaast heeft ook het thuiswerken een impact, volgens Rylant: "We rijden minder kilometers waardoor bedrijven ervoor kiezen om contracten voor leasewagens te verlengen. Daardoor komen er ook minder wagens op de tweehandsmarkt." Ook huurwagens hebben de afgelopen jaren minder kilometers gedraaid waardoor ze langer bij de huurbedrijven blijven en dus niet verkocht worden.

Vooral vraag naar SUV's en benzinewagens

Heb je een tweedehandswagen die je wil verkopen, dan is nu dus misschien wel het ideale moment. Al zijn niet alle auto's even populair. "We zien dat mensen vooral een niet te oude auto zoeken. Liefst benzine en een carrosserietype dat in trek is. Denk dan bijvoorbeeld aan een SUV. Ook kleine wagens zijn in trek omdat die vaak weinig kilometers hebben gereden."

Voor een tweehandsmodel van de Fiat 500 betaalde je twee jaar geleden 1200 euro minder.

Filip Rylant, Traxio

Wat met diesel?

De grote verliezers op de tweedehandsmarkt lijken de dieselwagens. "Ze worden voor veel mensen minder aantrekkelijk. Zeker oudere modellen zijn niet populair." Voor nieuwe dieselwagens zou er eigenlijk geen probleem mogen zijn. Die zijn vaak heel proper en je mag er nog jaren de Lage-Emissiezones mee binnen. Maar toch zakken ook die prijzen. "Op de tweedehandsmarkt zien we toch een waardeverlies van zo'n 10 procent."

Wie zijn oude dieselwagen wil verkopen, zal daar dus heel veel geduld voor moeten hebben. En dat is volgens Rylant een sociaal en maatschappelijk probleem. "Het zijn vaak mensen met weinig financiële middelen die rondrijden met een oude diesel. Zij krijgen hun wagen niet verkocht, maar worden anderzijds geweerd uit de lage-emissiezones. Wie echt een auto nodig heeft en in een Lage-Emissiezone moet zijn, komt bedrogen uit. Je krijgt amper geld voor je oude auto maar je moet zelf wel forser investeren in een nieuwer en properder model." 

 

Wie blijft rondrijden met een oude diesel moet zijn ecoverantwoordelijkheid nemen

Filip Rylant, Traxio

Dan maar blijven rondrijden met je oude vervuilende dieselwagen? "Dan roep ik toch op om je ecoverantwoordelijkheid te nemen. Laat je oude dieselwagen goed onderhouden door een garagist."

En goed onderhouden. Hoe doe je dat? Rylant geeft een paar tips. 

  • Ga geregeld op onderhoud
  • Laat je motor controleren op een goede werking
  • Laat je motor reinigen zodat de injectoren goed blijven werken 

"Een auto die goed onderhouden is, rijdt een pak zuiniger. Ook op die manier draag je bij tot minder uitstoot." 

Wat is de juiste prijs? 

Voor een particulier is het niet gemakkelijk om in te schatten wat een tweedehandsauto waard is. Zowel voor een koper als voor een verkoper. Rylant geeft het advies om zo veel mogelijk prijzen met elkaar te vergelijken. "Ga kijken op verschillende verkoopsites en onderzoek aan welke prijzen vergelijkbare versies en modellen van je wagen worden aangeboden."

Je moet dan wel een onderscheid maken tussen auto's die aangeboden worden door particulieren en auto's die worden aangeboden door garagisten. "Bij een garagist zal een wagen wat duurder zijn omdat de garagehouder BTW aanrekent en omdat die vaak de wagen in orde heeft gezet (onderhoud gegeven enz.). Een garagehouder is ook gebonden aan garantie. Een particulier heeft die verplichtingen niet." 

Toch maar een nieuwe wagen?

Ondanks de soms lange wachttijden zijn er toch nog veel consumenten die kiezen voor een nieuwe wagen. Maar de Inspecteur hoort van verschillende luisteraars dat ze twijfelen over welke technologie ze moeten kiezen. Benzine, diesel, gas, hybride of elektrisch: wat is de beste keuze?

Rylant begrijpt die keuzestress: "Een nieuwe wagen is een behoorlijke investering. Helaas zijn we niet het meest standvastige land op vlak van autofiscaliteit. Daardoor twijfelen mensen om een grote investering te doen in een nieuwe wagen en kiezen ze voor een recente occasie."

Maar wat de beste keuze is, hangt volgens Rylant af van je gebruik. "Rijd je elke dag minder dan 50 kilometer en kan je bijvoorbeeld op je werk opladen, dan is een hybride een interessante keuze. Rij je meer kilometers, dan kan een moderne diesel ook interessant zijn. Vraag vooral raad aan je garagehouder."

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!