Waarom zijn vervangonderdelen voor auto’s zo duur? “Meer dan 1.000 euro voor een nieuwe zijspiegel”

woensdag 26 januari 2022 - 12:48
Foto: Canva
Het was serieus schrikken voor Stefan uit Sint-Amands. Iemand reed de zijspiegel van zijn tweedehandsauto eraf en reed gewoon door. Omdat Stefan geen omniumverzekering heeft, moest hij de factuur van de garage zelf betalen. “In totaal 1.065 euro, waarvan zo’n 750 euro voor de spiegel zelf. Dat is toch ongelofelijk duur?” De Inspecteur zoekt uit waarom vervangonderdelen zo veel kosten.

Oud model, nieuw onderdeel

Filip Rylant van Traxio, de spreekbuis van de Belgische autosector, snapt Stefans frustratie. Maar hij wijst erop dat zo’n spiegel geavanceerder is dan je zou denken. “Tegenwoordig zijn zijspiegels vaak verwarmd, elektrisch bediend, automatisch inklapbaar, in koetswerkkleur gespoten, met een geïntegreerde richtingaanwijzer, soms zelfs zelfdimmend en met een dodehoeksensor… In zo’n spiegel zitten dus heel wat onderdelen en verbindingen met de centrale computer van de auto.”

Vooral omdat het om een tweedehandswagen gaat, lijkt dit een absurd hoge kost. “Maar de leeftijd van het voertuig doet niets ter zake, de schade wordt hersteld met nieuwe onderdelen. En zelfs een tweedehands onderdeel kan ook al veel kosten, als het al beschikbaar zou zijn.”

Logische prijs

Als een constructeur stopt met de productie van een bepaald model, is hij verplicht om nog 10 jaar lang de nodige wisselstukken bij te houden. Soms zelfs nog langer, als er voldoende vraag naar is. En dat verklaart volgens Rylant al voor een groot deel de hoge kostprijs.

“Een gemiddelde wagen bestaat uit zo’n 30.000 onderdelen. Die allemaal voor een lange periode stockeren, kost veel geld. Bovendien moeten fabrikanten voor die ‘aftersales’ een apart logistiek systeem opzetten, met voorspellende analyses per markt of dealer. Elke schakel in de ketting moet z'n boterham kunnen verdienen.”
 

Een gemiddelde wagen bestaat uit zo’n 30.000 onderdelen en constructeurs houden verplicht 10 jaar lang alle vervangstukken bij. Dat kost geld.

Filip Rylant, Traxio

Bovenop de prijs van de onderdelen zelf komen ook nog de werkuren. “Demonteren, monteren, eventueel nog bijspuiten… In België moet je dan ook nog eens rekening houden met een hoog uurloon bij een herstelling. Maar het kan nog erger: in Duitsland kost een herstelling bijvoorbeeld nog meer dan bij ons.”

Grosso modo mag je volgens Rylant stellen dat de prijs van een carrosserieherstelling als volgt wordt samengesteld:

  • Prijs van de onderdelen : 50%
  • Werkuren, producten (bv. verf), spuiten: 25%
  • Werkuren koetswerkherstelling : 25%

De markt van de wisselstukken

Betekent dat dan dat je je sowieso blauw betaalt wanneer er een onderdeel van je auto moet vervangen worden? “Niet noodzakelijk”, zegt Rylant. “Bij zijspiegels wel. Die gaan meestal de volledige levensduur van de wagen mee. Daarom is het voor andere bedrijven niet interessant genoeg om ze na te maken: de vraag ernaar is veel te klein.”

Maar voor zogenaamde ‘verbruiksonderdelen’, stukken die verslijten en dus geregeld vervangen moeten worden, bestaan er wel generische alternatieven. “Die zijn vaak evenwaardig, maar goedkoper”, zegt Rylant. “Zo kun je de prijs van een herstelling wat drukken.”

Voor wisselstukken bestaan er 5 categorieën (van duur naar goedkoop):

  1. Het originele stuk in de originele doos van het merk. Bijvoorbeeld: een Bosch-bougie in een verpakking van Volkswagen.
  2. Het originele stuk in de doos van de fabrikant van het onderdeel. Bijvoorbeeld: dezelfde Bosch-bougie in een verpakking van Bosch.
  3. Een onderdeel van gelijkwaardige kwaliteit (‘IAM’): de producent van het stuk certificeert de gelijkwaardigheid aan het originele stuk, waardoor de fabrieksgarantie op de wagen behouden blijft. (In deze categorie zitten bijvoorbeeld ook de huismerken van de distributiegroepen, zoals Doyen of LKQ.)
  4. Occasie- en recuperatieonderdelen, al dan niet nagezien.
  5. Niet-gecertifieerde producten of ‘piraatstukken’ bij niet-officiële herstellers en doe-het-zelvers. Die zijn te vermijden: ze worden niet verdeeld door de reguliere kanalen zoals de grossiers in auto-onderdelen.

Pas op met piraatonderdelen, ze zijn goedkoper maar kunnen ervoor zorgen dat je de constructeursgarantie kwijtspeelt.

Filip Rylant, Traxio

Te duur?

Het spreekt voor zich dat je de kosten kunt drukken door zoveel mogelijk gebruik te maken van goedkopere onderdelen (die toch conform zijn). Informeer vooraf bij de hersteller naar de mogelijkheden.

"Normaal gezien kan de hersteller redelijk nauwkeurig voorspellen hoeveel de herstelling precies zal kosten, daar bestaan computerprogramma's voor", zegt Rylant.

Vraag ook bijkomende uitleg aan de garagist. In sommige gevallen kan je losse onderdelen bestellen en hoef je niet altijd een volledig onderdeel (bijvoorbeeld een volledige spiegel) te laten vervangen.

Moet je een koetswerkherstelling laten uitvoeren? Dan kan het zeker lonen om prijzen te vergelijken tussen verschillende garages en carrosserieën. Let wel op: gebeurt de herstelling via de verzekering, kies dan voor een carrosserie die erdoor erkend wordt.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!