Wat als je bestelling niet op tijd komt? "Je hebt het recht om je geld terug te vragen"

vrijdag 26 november 2021 - 11:32
Speelgoed
Wat moet je doen als het pakje dat je bestelt niet op tijd geleverd wordt? De Inspecteur krijgt er geregeld vragen over. Hij lijst drie gouden tips op die je in je achterhoofd moet houden als je iets bestelt.

De Inspecteur krijgt geregeld vragen over pakketjes die te laat geleverd worden. Dat is vervelend. Maar weet dat je als consument wel het recht hebt om in zo'n geval af te zien van je bestelling. 

1. Zolang er geen levering is, kan je herroepen

Als je iets koopt, heb je recht op het wettelijk herroepingsrecht. Ook als je online bestelt, geldt die regel. De herroepingstermijn bedraagt 14 kalenderdagen. De termijn gaat in vanaf het moment dat de goederen geleverd worden.

Vanaf dan begint de tijd te lopen. Maar weet dat je ook al gebruik kan maken van je herroepingsrecht vóór de producten geleverd worden. Je hoeft als klant dus niet te wachten tot het moment van levering om je herroepingsrecht uit te oefenen. Als een product niet of te laat geleverd wordt, heb je het recht om je geld terug te vragen.  

Stel dat je speelgoed hebt besteld in de aanloop naar Sinterklaas en de leverancier kan de bestelling niet op tijd leveren, dan mag je afzien van de bestelling. Je moet het geld dat je al betaald hebt uiteraard ook terugkrijgen. 

2. De prijs op het moment van aankoop telt

Sommige mensen vrezen dat ze een bepaalde promotie mislopen omdat een product geleverd wordt als de promotieperiode is afgelopen. Die vrees is onterecht. Een leverancier moet de producten leveren aan de overeengekomen prijs. Ook als de promotieperiode verstreken is op het moment van de levering. 

Omgekeerd kan het ook zijn dat je een promotie misloopt als je vroeger bestelt. Stel dat je iets koopt zonder korting en op het moment dat jouw bestelling loopt, komt dat product wel in promotie. Dan krijg je niet opeens korting. 

3. Er moet genoeg voorraad zijn 

Soms is het zo dat een product niet op tijd geleverd wordt omdat er niet genoeg voorraad is. Het kan gebeuren dat een bepaalde stock uitgeput raakt. Maar winkels mogen niet opzettelijk te weinig voorraad inslaan van producten die in promotie zijn.

De FOD Economie is streng wat dat betreft: "Het wordt als een absoluut misleidende handelspraktijk beschouwd om producten tegen een genoemde prijs te koop aan te bieden zonder dat de onderneming kan garanderen deze producten te kunnen leveren", zo vertelt Lien Meurisse van de FOD Economie. "Stel bijvoorbeeld dat een keten een televisie verkoopt met 80% korting en maar twee toestellen in voorraad heeft, dan is dat een overtreding." 

Zogenaamde lokvogelpraktijken zijn verboden. De economische inspectie controleert daarop. Je kan als consument ook altijd een klacht indienen als je een vermoeden hebt dat een bepaalde keten zich er schuldig aan maakt. Je kan het melden bij het meldpunt: meldpunt.belgië.be. 

 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!