Bakkerij Heidi: "We verkochten dubbel zo veel via onze webshop door de coronacrisis"

vrijdag 29 mei 2020 - 12:03
Bakkerij Heidi
Deze week gaan De Madammen lokaal shoppen, oftewel 'winkelhieren'! Ze sluiten de week af bij bakkerij Heidi in Ternat.

"Mijn vrouw is hier gestart als winkelmeisje, ze was 15", vertelt Geert. "Toen is de vonk overgesprongen. Een paar jaar later zijn we getrouwd en hebben we ook de bakkerij overgenomen van mijn ouders."

“Het eerste jaar zat Geert nog in het leger en zagen we elkaar niet zo vaak", zegt Inge. "Toen hij terug was, heeft ’t niet lang geduurd. (lacht) We hebben het lang niet durven vertellen en ’t allemaal wat verborgen gehouden. Intussen zijn we 30 jaar samen en 25 jaar getrouwd. Dag en nacht samen. En zelfs tijdens de coronacrisis hebben we daar geen problemen mee. Mijn ouders hadden ook kennissen die bakker waren. Als kind dacht ik altijd dat ik dat nooit zou willen doen. ’s Nachts werken, weinig slapen, … Nu zouden we zelfs niet lang kúnnen slapen als ’t zou mogen! Ik heb er absoluut geen spijt van."

"Veel klanten vragen wie Heidi nu precies is. Dat is een verwijzing naar Heidi uit Tirol. Dat was vroeger ook ons logootje. Mijn ouders waren zot van Oostenrijk en Tirol." "Sommigen denken ook dat Heidi Geerts eerste vrouw was. Maar dat is ook niet waar, ik ben de enige! (lacht)!"

Het doet deugd als klanten een leuke foto van hun gebakje delen op sociale media.

Geert & Inge | Bakkerij Heidi

Genietmomentjes

"Wat mij vooral aantrekt in patisserie is de creativiteit die je erin kwijt kan. The sky is the limit. Wij gaan voor ‘genietmomentjes’ voor onze klanten. Zeker nu, in tijden van corona, willen mensen graag laten genieten van iets lekkers. Onze slogan is dan ook ‘Kijk, proef, geniet’. Patisserie, brood en koffiekoeken zijn altijd goed blijven verkopen. De wachtrijen waren altijd heel erg lang. Ondanks het feit dat ons superteam een geoliede machine is en niemand écht lang moest wachten. Grotere taarten zitten er de laatste tijd wat minder tussen. Logisch, want mensen zaten in hun eigen bubbel en mochten met niemand afspreken."

"Onze absolute topper is de plotertaart. Die heeft zelfs een eigen Facebookpagina! Hij bestaat uit dun, krokant zanddeeg met luchtige crème anglaise, frambozen, slagroom, marsepein en dan afgebrand met Italiaans schuim. Superlekker! De combinatie van het zoete met het lichtzure van de frambozen. Veel mensen twijfelen, omdat ze geen marsepein lusten. Totdat ze die plotertaart proeven. Dan zeggen ze ‘wauw’. Met Moederdag hebben we er 300 verkocht, ons absolute limiet."

Geoliede machine

“Wij hebben al acht jaar een online shop. Maar sinds de coronacrisis is die enorm gegroeid. Minstens maal twee. Alle bestellingen kwamen langs daar binnen, niemand kwam nog naar de winkel. We hebben ons toch even moeten herorganiseren, dat heeft een tweetal weken geduurd. Maar nu loopt alles supervlot, mensen betalen ook meer en meer online. Het personeel staat veilig achter glas, bijna in een soort aquarium en draagt ook mondmaskers. Een paar jobstudenten mochten niet meer komen werken van hun ouders omdat ze bang waren. Maar als ze zagen hoe grondig wij ’t allemaal aangepakt hadden, mochten ze toch terug komen.”

Beluister hier het gesprek

Radio 2: De Madammen
Winkelhieren: Bakkerij Heidi

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!