Professor Lieven Danneels over de rug en rugpijnen: "1 op 4 heeft rugklachten"

maandag 19 april 2021 - 18:24
Lieven Danneels
Heel veel mensen hebben last van hun rug en al het thuiswerken doet hier geen goed aan. Professor en doctor Lieven Danneels schreef een boek over ‘De Rug: een gezonde kijk op rugpijn’. Hij sprak in ‘De Madammen’ met Siska Schoeters over de oorzaak en oplossingen van rugpijn.

Lieven Danneels wil met zijn boek 'De Rug: een gezonde kijk op rugpijn' mensen helpen om rugpijn dragelijker te maken. Maar hij wil ze ook op weg helpen naar een leven met minder of zelfs zonder rugpijn. Dit aan de hand van tips of door hen bij de juiste zorgverlener te brengen. 

1 op 4 heeft last van pijn

Rugpijn is een veelvoorkomend probleem: “De nationale gezondheidsenquête van 2018 toont aan dat rugklachten op één staat in de top tien van chronische klachten aan het bewegingsstelsel. Per jaar heeft 1 op 4 mensen boven de 18 jaar last aan hun lage rug. De lage rug is de centrale schakel in ons lichaam. Bijna alles aan ons lichaam is verbonden met onze rug. Als het centraal niet goed zit, heeft het invloed op alles wat we doen tijdens de dagelijkse activiteiten.”

Volgens Lieven Danneels is er geen specifieke oorzaak: “Het is moeilijk om een algemene oorzaak aan te duiden. Maar de cruciale schakel is de verhouding tussen belasting en belastbaarheid. We moeten de belastbaarheid van onze rug (fysieke activiteit die we aankunnen) zo hoog mogelijk brengen en houden. Dat betekent dat onze rug gezond moet zijn zodat we redelijk wat belasting (fysieke activiteit die we doen) aan onze rug kunnen opleggen.” 

Op de juiste manier bewegen is ook belangrijk. Overdrijf niet en zorg voor voldoende variatie.

Lieven Danneels

Minder zitten en meer bewegen

“Wanneer we veel zitten, te weinig bewegen en een ongezond leven leiden, heeft dit invloed op onze rug. De belastbaarheid daalt dan en onze rug kan minder aan. Je krijgt last van lage rugpijn wanneer de belasting van onze rug groter is dan de belastbaarheid. Een voorbeeld hiervan is wanneer je iets optilt dat te zwaar is. Je rug is daar niet op voorbereid en is hiervoor niet sterk genoeg." 

“Wanneer je te lang zit, is dit belastend voor je rug. Op een bepaald moment is dit meer dan wat je rug aan kan. Dus dan zal je dat voelen. Dit is niet enkel het geval bij veel belasting maar ook wanneer je een belasting oplegt die je lichaam niet gewoon is. Een voorbeeld hiervan is dat mensen gewoon zijn om naar het werk te gaan, zich te verplaatsen en ze in een bepaalde houding achter hun bureau zitten. Door corona zijn we verplicht van thuis te werken. We zitten aan een ander bureau en hebben een andere houding. Dit doordat je computer misschien kleiner is en je voorovergebogen zit. Er is dus een grote kans dat je lichaam op een andere manier belast wordt en dit niet aan kan.” 

Tips

Lieven Danneels gaf enkele tips mee: “Je kan je belastbaarheid verhogen door voldoende te bewegen. Dit kan door gewoon meer te bewegen of specifieke oefeningen te doen. Ook op de juiste manier bewegen is belangrijk, dus overdrijf niet en zorg voor voldoende variatie. Zorg afwisselend voor een zittende en staande werkhouding, wandel rond wanneer je een telefoon krijgt en neem de trap in plaats van de lift. Zo doorbreek je routine en heb je meer variatie.” 

Alle tips, tricks en uitleg over onze rug staat in 'De Rug: een gezonde kijk op rugpijn' uitgegeven bij Borgerhoff en Lamberigts.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!